0 461 visningar

10 svar

I komposten ?

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 16:06

Den här växte i en kompost som mest betår av halm och klöver(tror jag?).

Jag har sökt lite här på sajten men inte hittat rätt.

- Hatt 8 cm i diameter
- Fot ca. 3 cm.
- Doftar ganska mycket, “mycket god svamplukt”, (som påminner om någon sopp jag har plockat men kan inte komma på vilken.)
- inte mjölkig vid snitt
- växer precis i kanten av blandskog (gran, björk, asp). Samt att det finns murka stubbar precis ihop med växtplatsen.

0

Joachim Krumlinde

17 okt 2007 kl. 16:54

Gissar på rödbrun trattskivling (Lepista gilva eller inversa).

0

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 17:35

Tack för ditt snabba svar.

Lepista inversa har jag kollat upp nu i Bo Nylén, Svampar i norden.
Allt stämde mycket bra förutom att jag inte tycker att den har “obetydlig doft”. Jag tycker den doftar ganska mycket. (?)

Som nybörjare vet jag inte hur jag ska tolka “mild” smak.
Styrkan på smaken var ungefär som KJ. Samt att det var en god svampsmak nästan lite åt nöthållet.

Lepista gilva har jag inte hittat än i någon bok.

0

Hans Myhre

17 okt 2007 kl. 17:59

Lepista flaccida eller gilva ( eller inversa) dropptrattskivling.

0

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 19:01

Tack för svaret.

Jag har kollat upp alla tre nu.
Jag har inte hittat doft och smakbeskrivning på L. gilva.

Det verkar stämma mest med L. inversa eller L. flaccida.
Men båda beskrivs ha obetydlig doft.
Mina ex. har en mycket utpräglad och kraftig svampdoft när den bryts.

0

Under gran

Mikael R

17 okt 2007 kl. 19:15

Denna hittade jag under gran. Kan det vara samma art som Enelie hade i komposten?
Det verkar vara en artgrupp som är lite oklar, eller?

Från aug 2007

0

Under gran

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 19:33

Hej Mikael R!

Jag blir nyfiken på din svamp för den är lik mina.

Har du luktat och smakat på den?

0

Under gran

Mikael R

17 okt 2007 kl. 19:39

Hej, Enelie!
Nu var detta i augusti, men jag vill minnas att lukten inte var speciellt påträngande.
Kanske det beror på att jag hade luktat på en del fränskivlingar också? Smakade gjorde jag aldrig.

0

Under gran

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 19:54

Jag trodde att du hade hittat den idag.
Det är inte lätt att komma ihåg alla svampar sedan i augusti.
Jag fick ju lite info om lukten i alla fall.

Vi får väl se om vi får något mer svar om artgruppen.

0

Irene A

17 okt 2007 kl. 20:37

Artgruppen är minst sagt oklar.

Namnen Lepista flaccida, inversa och gilva har använts huller om buller på varianter av något som under några år har ansetts vara en art: Lepista flaccida, rödbrun trattskivling.
L. inversa anses av de flesta vara en synonym, medan L. gilva, dropptrattskivling, antingen ses som en egen art eller en gulare form (ofta med droppfläckar), L. flaccida f. gilva. Här är min tolkning av den:

0

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 21:15

Tack för ditt svar och att du har försökt att reda ut begreppen.

Av mina ex. hade ingen droppfläckar som L. gilva.

När jag jämför med din bild 2 så har den svampen en klar, rak “stopplinje” för skivorna mot foten.
Medan skivorna på mina ex. växer ner lite längre över foten och tunnas ut (oregelbundet, ingen klar, skarp slutkant. Ungefär som kantarell).

Kan det variera från svamp till svamp även om det är samma art?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone