Den här växte i en kompost som mest betår av halm och klöver(tror jag?).
Jag har sökt lite här på sajten men inte hittat rätt.
- Hatt 8 cm i diameter
- Fot ca. 3 cm.
- Doftar ganska mycket, “mycket god svamplukt”, (som påminner om någon sopp jag har plockat men kan inte komma på vilken.)
- inte mjölkig vid snitt
- växer precis i kanten av blandskog (gran, björk, asp). Samt att det finns murka stubbar precis ihop med växtplatsen.
Tack för ditt snabba svar.
Lepista inversa har jag kollat upp nu i Bo Nylén, Svampar i norden.
Allt stämde mycket bra förutom att jag inte tycker att den har “obetydlig doft”. Jag tycker den doftar ganska mycket. (?)
Som nybörjare vet jag inte hur jag ska tolka “mild” smak.
Styrkan på smaken var ungefär som KJ. Samt att det var en god svampsmak nästan lite åt nöthållet.
Lepista gilva har jag inte hittat än i någon bok.
Tack för svaret.
Jag har kollat upp alla tre nu.
Jag har inte hittat doft och smakbeskrivning på L. gilva.
Det verkar stämma mest med L. inversa eller L. flaccida.
Men båda beskrivs ha obetydlig doft.
Mina ex. har en mycket utpräglad och kraftig svampdoft när den bryts.
Artgruppen är minst sagt oklar.
Namnen Lepista flaccida, inversa och gilva har använts huller om buller på varianter av något som under några år har ansetts vara en art: Lepista flaccida, rödbrun trattskivling.
L. inversa anses av de flesta vara en synonym, medan L. gilva, dropptrattskivling, antingen ses som en egen art eller en gulare form (ofta med droppfläckar), L. flaccida f. gilva. Här är min tolkning av den:
Tack för ditt svar och att du har försökt att reda ut begreppen.
Av mina ex. hade ingen droppfläckar som L. gilva.
När jag jämför med din bild 2 så har den svampen en klar, rak “stopplinje” för skivorna mot foten.
Medan skivorna på mina ex. växer ner lite längre över foten och tunnas ut (oregelbundet, ingen klar, skarp slutkant. Ungefär som kantarell).
Kan det variera från svamp till svamp även om det är samma art?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.