0 258 visningar

8 svar

Förväxlingssvamp

gunhild

17 okt 2007 kl. 18:34

Tycker ni att denna är lik trattkantarellen? Hittade dessa i dag när jag letade trattkantareller.

0

Ola H

17 okt 2007 kl. 19:11

Slemmurkling i min vokabulär. Visst på lite håll kan man ta fel.
Trattarna på 2:an ser jättefina ut. Fin bild också! Hur mycket trattar fick du ihop?

0

"JAS"

17 okt 2007 kl. 20:02

Som vanligt så får jag väl hålla med Ola H. killen med skarp hjärna och stort kunande. Jag är åxå nyfiken på hur mycket det blev.

0

buffy

17 okt 2007 kl. 20:32

På håll är det lätt att ta fel, särskilt på stora ex med starkt gulröd fot. Men om man inte ser skillnaden när man kommer närmare så känner man den genast om man tar i en slemmurkling.

0

Förväxlingssvamp

gunhild umeå

17 okt 2007 kl. 21:02

Det blev inga mängder att jämföra med er som plockar söderöver. Det är nog den sämsta hösten på länge för trattkantareller på mina ställen, men jag fick bra betalt för dom första jag sålde i år.

0

Förväxlingssvamp

Sofia, Skåne

17 okt 2007 kl. 21:50

Sitter just nu och rensar mina trattisar (det kommer ta flera dagar). Eftersom det varit snustorrt i skogen, är de redan halvtorkade. Nyss tog jag två pyttesmå exemplar som såg ut som trattisar, men när jag tittade med förstoringsglas, såg jag att de saknade åsar och hade knottror i stället. De hade torkat, trots att de ju inte torkar så lätt. Det är tur att slemmurkling inte är giftig. :)

0

Birgitta D

17 okt 2007 kl. 21:57

Jag har aldrig sett så mycket och så stora slemmurklingar som i år.

0

Stefan Ohlsson

18 okt 2007 kl. 10:25

Tycker slemmisarna är rätt trevliga,man får känslan av att vara på rätt ställe i jakten på trattisar.

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 18:53

Håller med Stefan där. De växer gärna på samma marker.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone