0 375 visningar

13 svar

Isabellmusseron ?

Enelie, Linköping

17 okt 2007 kl. 22:47

En nybörjaranalys:

Jag får detta till Isabellmusseron, kan det stämma?

Växtplats:
I kanten av blandskog (gran, björk, asp) även med murkna stubbar. Ca. ½ m. från komposten.

Hatt: 13 cm i diameter.

Fot: ca. 3½cm.

Lukt: Mild

Jag har inte smakat på den.

Bild 1: I bakgrunden syns ett mindre exemplar av samma svamp.

0

Franco Matli

17 okt 2007 kl. 23:05

Verkar vara blåmusseron.

0

franco

klas jaederfeldt

17 okt 2007 kl. 23:14

jag tycker det ser mera ut som pudrad trattskivling

0

Enelie, Linköping

18 okt 2007 kl. 00:09

Tack Klas och Franco.

Jag har kollat vidare med era förslag.

Jag tycker inte att det stämmer med
blåmusseron bl.a. för att den inte har urnupna skivor, färg på köttet och lukten (som är mycket mild och angenäm).

Jag var först inne på Pudrad trattskivling eller Pluggtrattskivling.
Pudrad t. ska ha en intensiv doft (fränt honingslik)och den här hade mild.

Jag ska lukta och smaka på det lilla exet i morgon så kanske jag får lite mer kött på benen.

0

Jan A

18 okt 2007 kl. 00:36

Typisk pudrad tratt.

0

Bengt Sandh!

Elisabeth J

18 okt 2007 kl. 00:58

Även den bäste kan svara fel!
Mina blåmusseroner efter minusgrader ser ut som Enelies stora på ovansidan,det är synd att vi inte kan känna doften på svamparna på guiden!

0

Michael Krikorev

18 okt 2007 kl. 11:18

Det ser ut att vara pudrad trattskivling.

0

Hans Myhre

18 okt 2007 kl. 11:46

Enig med Michael. Denne har hvite skiver og det har ikke blåmusseron.

0

Enelie, Linköping

18 okt 2007 kl. 22:39

Tack igen för all hjälp.

Det verkar vara enighet med pudrad trattskivling.

När jag tittade efter lite noggrannare så hitta jag ett helt gäng med samma svamp.
Så jag har undersökt, luktat och smakar på flera.

Finns det någon giftig förväxlingssvamp?
Jag vågar nog inte smaka ändå men det vore kul att veta.

0

Bengt Sandh

18 okt 2007 kl. 22:58

Hoppsan! Censuren är hård mot vissa. Jag kritiserade och ifrågasatte Franco Matli’s stjärna (som innebär att han är “verifierat svampkunnig”). Om man har en sådan stjärna borde man kunna se att bilden ifråga INTE är en musseron och definitivt inte en blåmusseron.

Om man får en sådan vissen diagnos av en expert så ville jag ifrågasätta stjärnan. Men tyvärr, mina inlägg föll för censurens hårda krav vilket jag tycker inskränker rätten att fritt uttala tvivel i ett fall som detta.

0

Bengt Sandh!

Franco Matli

18 okt 2007 kl. 23:15

Jag har sett blåmusseroner helt vita kanske skadade av frost.En bild är ibland svårt att tolka,speciellt när bilden är utan information.
Svampen i bilden kan passa också höstmusseron, i min dator har bilden en lätt violett ton,därav svaret, verkar vara och inte “Är”

0

Bengt Sandh

18 okt 2007 kl. 23:23

Hej Franco!

Med all respekt för ditt kunnande, vad som gör mig tveksam till detta är de på bilden nedlöpande skivorna som definitivt inte kännetecknar en blåmusseron, eller hur? Om jag inte har lärt mig alldeles fel så har musseroner urnupna skivor.

Vet inte varför jag blev censurerad för detta påpekande, det vet bara Michael Krikorew.

Hälsningar

0

klas jaederfeldt

19 okt 2007 kl. 01:18

när jag tittade på den första bilden, som var den enda som vid det tillfället kom upp på min dator,tvekade jag lite och tyckte att den lika väl kunde vara en Höstmusseron pga, det lila foten, men det kan ju också vara så att en del färger ser olika ut i olika datorer, men på bilden finns det en liten svamp i bakgrunden som var mera en typisk pudrad trattskivling,

0

Hans Myhre

19 okt 2007 kl. 01:53

Det er i mange tilfelle vanskelig å identifisere en art kun fra et foto. En kan ikke lukte eller se nærmere på skivene m.mer og endel arter kan være veldig like når de har et atypisk utseende slik som når de er ekstra tørre, utsatt for hard vind eller frost. Jeg synes de med * her gjør en god jobb og helt frivillig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone