0 274 visningar

15 svar

Sorglig syn

Anki

18 okt 2007 kl. 09:13

Min allra bästa svampskog är ett minne blott!

0

AM

18 okt 2007 kl. 09:25

Det är en mycket välbekant vy , dessvärre!

0

Kal Hygge

18 okt 2007 kl. 09:28

Om 100 år växer där i mängder läckra svampar - så hav förtröstan!

0

Maya K. I. Västerbotten

18 okt 2007 kl. 09:29

Samma syn har mött mig flera ggr och man vill bara gråta och skrika. Men en liten tröst: något år senare har det ploppat upp nya svampar bara en bit ifrån.

0

Marit D

18 okt 2007 kl. 10:50

Ja det är bedrövligt! Ytan ska igenom så många faser innan man kan gå där obehindrat och njuta av uppvuxna trän, så det lär väl inte bli i vår generation.

0

Ulla skeå

18 okt 2007 kl. 15:44

Håller med Maya om nåt år kommer dom bara en bit ifrån

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 20:02

Jag tycker att vi som nation bör skämmas för det skogsbruk som bedrivs. Inte kanske för att en o annan matsvampslokal sätts ur spel men för att vi rubbar ekologin i dess grundvalar. En o annan patron hävdar fortfarande det här med Sveriges ryggrad i ekonomin etc. Visst, dessa aspekter är inte svåra att förstå o sympatisera med men det hjälps inte. Våra barnbarn kommer att få svårt att förlåta oss. Ja kanske redan våra barn.

0

"JAS"

18 okt 2007 kl. 21:46

Gallring, blandskog och helhetssyn lyser med sin frånvaro. Kan ingen ta lärdom av vad som händer. Vad var det som blåste der under Gudrun och Per? Jo granplantager, träd tätt, tätt planterade på rad och inget liv därunder och till på köpet tyska snabbväxande benrangel. Upp till kamp mot detta vansinne, usch och fy! (ja och så det förstås, jag som hade så många fina ställen i småland, när plantagerna rök åt fanders fick vinden kraft och så åkte mycket av den “fina” skogen åxå, snyfft!

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 21:51

Kul att du tar upp tråden JAS. Inte många som inser vidden av problemet. Jag är utbildad skogsbrukare på gymansienivå. Tillräckligt bildad inom biologi,  ekologi och livets skola för att förstå att tillståndet med svenska skogar är MYCKET värre än gemene man känner till. Skulle kunna skriva spaltmeter om missförhållande i denna värld men det hör kanske inte till detta forum? Jag avvaktar lite o studerar andras inlägg o intressen.

0

Irene A

18 okt 2007 kl. 22:22

Jag har hunnit vara med om ganska många såna syner, och det är lika tråkigt varje gång att det alltid är de allra bästa svampskogarna som försvinner på det sättet. Det mest ledsamma är inte i första hand att ett bra svampställe försvinner, utan hela livsmiljön för så många fåglar och andra djur. Det är de sista kontinuitetsskogarna som är på väg att försvinna nu.

Men jag och mina vänner har också medverkat till att ett och annat värdefullt skogsområde har kunnat sparas, och det kan även andra göra genom att hålla kontakt med naturskyddsföreningarnas skogsgrupper, och rapportera in fynd av signalarter och hotarter till Artdatabanken, länsstyrelserna, skogsbolagens naturvårdsansvariga, skogsvårdsorganisationen resp. kommunernas miljöskyddsenheter.

0

Gula

18 okt 2007 kl. 23:13

0

"JAS"

18 okt 2007 kl. 23:21

http://www.ettklickforskogen.se/
Klicka här så har man ju i alla fall gjort något, jag klickar nästan varje dag.

0

Mossning

18 okt 2007 kl. 23:29

Är det bara jag som inbillar mig men här i Dalsland där jag bor har man avverkat skog på en massa ställen. Snart är alla mina svampställen borta. Den här avverkningen påbörjades för ca 4-5 år sedan. Innan dess såg jag inga avverkningar över huvudtaget.

0

eva lena

19 okt 2007 kl. 00:03

Själv har jag sätt skogar falla och sedan växa upp igen.Det är väl helt naturligt och jag tror mig veta att nya arter dyker upp sedan av allt i naturen.fåglar blommor svampar insekter m.m m.m det är nog till nytta för mänskligheten med. klar ingen vacker syn men titta 2 år efter en skogsbrand . vad ser du då???

0

P3

19 okt 2007 kl. 07:30

Skogsbränder är nödvändigt för en del arter och något helt naturligt i jordens livscyckeln, stora monokulturer av tex gran är nödvändigt för industrin, anser skogsbolagen. Men till skillnad mot efter en brand, så ger skogsplantagerna en fattigare artsammansättning. Väldigt bra för vissa arter som gillar gran, men mångfalden blir lidande. År industrins behov viktigare än den biologiska mångfalden? Skulle man kunna bruka skogen på något annat sätt? Svaren blir olika vem man frågar. Själv ställer jag mig på mångfaldens sida.

0

Ola H

19 okt 2007 kl. 20:00

Bra inlägg P3! Jag ställer mig där jag ock.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone