Den är nog inte ointressant, den här bilden skulle kunna stämma in på 100-tals arter. För att ge sig på att bestämma arter på bild måsste man kunna se vad bilden föreställer.
Kan du fixa en tydlig bild och en där man ser foten och hattundersidan, så ska du se att svar kommer. Jag är inte ute efter att kritisera fotografen men så är det bara.Välkommen o försök igen.
Tyvärr är nog svampen historia nu. Men ska tänka på det vid nästa tillfälle. Tyckte jag var “proffsig” när jag knäppte ur tre olika perspektiv - hatten uppifrån (bild1), liggande (bild2) och ituskuren (bild3) Vad mer krävs?
Borde ha luktat på den, förstås. Att smaka som proffsen gör kan jag bara inte förmå mej till.
I min svampbok hittar jag bara en art som svagt liknar - Slät vitriska - men den har skålformad hatt så den är det väl inte?
Nu blir jag ännu mer nyfiken på vad den kan vara, när inte högsta expertisen vet.
Nej, något lila kunde jag inte se.
Ångrar att jag inte luktade - och tom smakade - på den.
Ska gå ut och se om det finns några rester kvar - men inte så troligt - det har varit frost här ett par nätter.
(Jag är ingen svampätare, som väl framgått, bara intresserad av att lära mej känna igen olika arter.)
Skickar nog in flera bilder bara för nöjes skull, om jag hinner innan frosten tar allt.
Tänkte svara trädgårdsmusseron när tråden var ny, men glömde bort det. Michael, det står visserligen i “böckerna” att trdgsmusseronen har violett fot, men det är inte alls alltid så. Färgen är ofta bara obestämt smutsbrun. Jag har sett detta under de senaste 60 åren, senast på en gräsmatta i Rotebro för två veckor sen där svamparna var helt “ovioletta”. Jag tror att färgen ofta är “sämre” hos ex. på skötta gräsmattor än på mer “naturlig” mark.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.