0 280 visningar

16 svar

Vad är detta för svamp?

Lena W

18 okt 2007 kl. 19:08

Jag hittade den här svampen på tomten idag. Den växer där det slängs gräsavfall o liknande. Kan inte hitta den någonstans.

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 19:25

Tror inte att jag sett något liknande Lena. På håll hade jag trott att det Karl-Johan.

0

Lena W

18 okt 2007 kl. 19:32

Jag trodde också först att det var Karl-johan, men när jag tog upp den så var det ju ingen sopp. Tyvärr! Då hade den ju varit ätlig, men nu vet jag inte. Hoppas att nån känner igen den.

0

Irene A

18 okt 2007 kl. 20:47

Det är en av senhöstens allra vanligaste arter, pudrad trattskivling.

0

Lena

18 okt 2007 kl. 21:50

Förlåt en amatör, men jag tycker inte dom liknar Pudrad trattskivling. Nu har jag suttit och kollat på en massa foton av dessa, men inga liknar “mina” svampar.

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 21:55

Lena - jag vet inte så mycket om svamp utanför den “kommersiella världen men jag har sett att Irene med rätta åtnjuter stor respekt i forumet. Jag gissar att du helt enkelt fotat unga o kratiga exemplar av som kommer att se ganska annorlunda ut om någon dag. Avvakta - Irene kommer säkert igen.

0

"JAS"

18 okt 2007 kl. 21:55

Hej Irene A* är den angripen av något eller vadå?

0

Irene A

18 okt 2007 kl. 21:58

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 22:00

Tror jag förstår nu varför den heter “pudrad”. Det ser ju faktiskt tydligt ut på dina bilder också Lena.

Väldigt fina bilder alltihop.

0

"JAS"

18 okt 2007 kl. 22:15

Ja du ser Ola, vi får lära så länge vi lever och vi får lära oss mycket hoppas jag.

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 22:45

Hoppas jag med Jan. Det är ju målet med livet. Själva vägen (lärandet) alltså. Trevlig hemsida du har förresten. Han inte kika så mycket på den här om dagen men kollade lite nu. En o annan kul finess. Men du har proffshjälp såg jag.

0

Lena

18 okt 2007 kl. 22:48

Ja, jag ger mig! På denna bilden så känner jag igen dom, men hur i allsindar kan dom se så olika ut? Jag såg ju jättestora exemplar som inte heller såg ut som de bilder jag sett på andra sidor. Är dom bilderna fel, kanske? här är en av dom: http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Clitocybe%20nebularis&Category=Svampe

0

Lena

18 okt 2007 kl. 22:53

Är dom giftiga? Tyckte att dom luktade ganska gott, men det är ju förstås inget tecken på att dom är ätliga.

0

Ola H

18 okt 2007 kl. 22:56

Jag skriver under direkt på att det är svårt på egen hand med nya sorter. Något helt annat om man får chansen att följa med någon erfaren å undersöka o jämföra i verkligheten. Utseenden kan variera kraftigt men med erfarenhet kommer till slut en svårförklarad känsla för vad som är vad. Kämpa på Lena!

0

tittit

19 okt 2007 kl. 19:20

Ja många kan må illa av svampen även om den inte är giftig

0

"JAS"

19 okt 2007 kl. 19:30

Hej Ola H. ja det är en polare som heter Ola som har hjälp oss från början men jag ordnar det mesta på sidan, så jag jög inte när jag skrev att jag vet hur mycket tid det tar.

0

Ola H

19 okt 2007 kl. 20:45

Afton Jan! Betvivlade aldrig ditt inlägg. Fick bara för mig att själva finesserna nog krävt någon med skola i ämnet åsså såg jag webmaster-signaturen eller något så‘nt. Det som är jobbigt o tidskrävande för oss är väl att formulera det budskap vi vill förmedla. Det är bland det värsta jag vet. Antagligen just för risken att det ska feltolkas. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone