Hej Solveig, jag brukar plocka trattkantareller i västra Medelpad, inte så långt från jämtlandsgränsen. Jag har funnit den i äldre mossig barrskog. Den är inte så vanlig och inte alls lätt att få syn på, men hittar man ett ställe och får blicken rätt inställd så kan man plocka skapliga mängder.
Min egen iakttagelse är att den trivs på samma sorts lokaler som kammossa. Denna lättidentifierade skogsmossa är rätt vanlig i trattkantarellskog.
Så om du håller ögonen på den vet du att du letar i rätt marker. Husmossa är en annan mossa som finns på samma ställen som trattkantarellen, men den är kanske lite för vanlig för att vara en bra ledtråd.
Trattkantarellen kommer sent på säsongen. Andra halvan av september har jag hittat mest i denna del av landet.
Hoppas att du lyckas hitta några.
Jag har plockat mycket svamp i kalkområdena runt Storsjön, och endast två gånger har jag stött på trattkantarell där. Det handlade bara om en knapp halvliter vid varje tillfälle, men det egendomliga var att de växte ute på kalhyggen med enstaka fröträd kvar. Trodde först att det kanske var någon annan, snarlik svamp, men det var det inte. De både såg ut och smakade som trattkantareller ska göra.
Någon annan som har liknande erfarenhet från Storsjöområdet?
/Tobbe
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.