0 300 visningar

14 svar

Skogsfeber, mycket sjuk...

lilla my

19 okt 2007 kl. 12:45

....har som klåda i kroppen, och svårt att sitta stilla på jobbet. Vill ut i skogen nuuuu, och korgen står redan packad därhemma fast jag inte kommer hinna ut ikväll innan dagsljuset är borta (f***n! vad fort det går mot vinter)... fler än jag som angrips av Skogsfeber så här mot helgen?

Min far var jägare, och precis som en alkoholist kan bli litet orolig innan helgen kommer och flaskan står på bordet, så var han knappt pratbar dagen innan det var dags att stå på pass vid åteln. Han var uppe med tuppen, helst om det var spårsnö, då gick han ur sängen redan vid fyra på söndagmorgnarna för att komma iväg ostörd av ungar och kvinna… Nu är jag i samma ålder som far var när jag var liten, och jag är uppenbart lika illa däran, bara det att jag drömmer om svamp istället för räv. Är det friskt att vara sån? Finns det fler?

0

Evus

19 okt 2007 kl. 13:07

Härligt inlägg lila my!

Här är en till!
Fast jag har samma symtom dagligdags. Allra helst när man inte kan av olika skäl.

0

lilla my

19 okt 2007 kl. 13:15

Evus, har du också grunnat på att skaffa pannlampa för att kunna plocka svamp efter 19.00 i september? *fniss*

Håller på att traggla mig igenom de sista timmarna av en femtiotimmars arbetsvecka, och det går så tröööögt… funderar allvarligt att skita i allt och trava ut i skogen iförd lågskor och finbyxor direkt efter jobbet, går jag hem för att byta om först hinner det bli kolmörkt ju…

0

buffy

19 okt 2007 kl. 14:33

Jag känner mycket väl igen syndromet. Är själv drabbad av det o vill aldrig åka hem förrän det är nermörkt. Kanske man kunde ha någonslags overall att dra på utanpå arbetskläderna så man kan åka direkt ut i skogen efter jobbet?

0

lilla my

19 okt 2007 kl. 16:37

...bara knappt tjugotvå minuter kvar nu….

Trevlig helg!!

0

Lilla My

Charina Halland

19 okt 2007 kl. 16:42

Lägg skogskläder o alla attiraljer i bilen så har du dem nära när klockan klämtar 17 ;)Skogen direkt utan att passera gå!

0

GretheF Skåne

19 okt 2007 kl. 17:00

Samma här en svår sjukdom att dras med “hela” året. jag använder mycket tid med att läsa och studera svamp andra halvåret nu har jag inte tid, jag vill nu inte ut på kvällen det är svårt att se dom sista timerne innan mörkret kommer

0

Evus

19 okt 2007 kl. 18:32

lilla my, hittade du någon svamp?
Eller gick du vilse i mörkret. Det där med pannlampa kanske vore något.:-))

Trevlig “svamphelg” på dig också.

0

Sofia, Skåne

19 okt 2007 kl. 18:53

Lilla My, jag har lidit av samma sjukdom hela livet. En gång gick jag ifrån en viktig tenta 1.5 h tidigare, för att komma till svampskogen fortare. Mina kursare tyckte inte jag var klok. :)

0

Nikke (moheda) Småland

20 okt 2007 kl. 10:32

Säger bara en sak!
På hösten är det skönt att ha kvällsjobb…
kan om jag vill plocka svamp fram till 12 på dagarna innan det är dags att åka till bruket!
Som tur är bor vi oxå i Småland och som sagt här har det ju regnat en del…
Ha det gott alla svampare

0

Stina Nordsjälland

20 okt 2007 kl. 11:14

Känner utmärkt alla symtpom.

Har skaffat mig pannlampan till kvällsbruk, men tycker att det är bättre med en morgontur innan jag går på arbete. - specielt i Karl-Johan tider, eftersom man det är störst chans att komma först då. Har många gånger tagit morgonsvampen med på arbete och uppbevarat dem i en transportabel kylbox till bilen (med adaptor).
Mina kolleger roar sig, men är ochså lite avundsjuka.

(Det är allt för lite skog och för många svampplockare i Danmark, specielt efter att öst-arbetarna hag gjort sitt intåg här och de KAN finna svampen).

0

lilla my

22 okt 2007 kl. 08:05

Hej hopp!

Svamp blev det, men bara fyra liter på totalt sex-sju timmar i skogen under helgen… Hur underbart är det inte att fler har samma sjuka, och att en forumdeltagare faktiskt har skaffat den där pannlampan jag gått och suktat efter är jätteskönt, då kanske jag inte är så konstig ändå :)

0

Maya K. I. Västerbotten

22 okt 2007 kl. 10:44

Samma feber här också. Blir t.ex. skitsur om guuben har lovat följa med till skogen och sen får nåt annat “viktigare”, (vad kan vara viktigare för resten), för sig. Då far jag förstås ensam, men i vissa skogar känns det bättre att vara två.
Har också plockat svamp iförd singoallakjol och sandaler.

0

lilla my

22 okt 2007 kl. 11:45

*hahaha* bra Maya, jag har trippat runt på sandaletter en ljum sommarkväll och höll väl på att ski*a på mig när en stor huggorm drog fram tvärs över tårna… de ÄR inte kalla och slibbiga, lärde jag mig den kvällen…

0

Maya K. I. Västerbotten

22 okt 2007 kl. 12:20

Var skitskraj för ormar tills jag blev huggen av en huggorm en midsommar för ett antal år sen. Min ormfobi försvann bums, det var inte alls så farligt som jag hade trott.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone