0 343 visningar

8 svar

Fantastiska former på svamp!

Elisabeth J

19 okt 2007 kl. 20:39

Tänk vad naturen är fantastisk!
Hittade över 20 stycken svampklubbor i en skog igår,tyvärr ingen kamera med i skogen!

Svampklubba!

0

Har du hittat någon svampklubba i år?

Elisabeth J

20 okt 2007 kl. 11:16

Hej!

I mina skogar tycks det vara gynnsamt med den här arten,en kompis till mig säger likadant att hon hittat många!

Har du hittat svampklubbor i år?
Väder och vind har tydligen varit gynsamma för arten!

Jag vet att någon hittade en väldigt sällsynt art det berättades om det på forumet!

Dela med dig av dina erfarenheter!

0

Stina Nordsjälland

20 okt 2007 kl. 11:24

Vad är det för skagt tryffel som du har funnit där, och hur djupt har du grävt för att få fram den?
Försökte en gång gräva under en snyltekølle (som det heter på danska) men utan resultat

0

Elisabeth J

20 okt 2007 kl. 18:16

Hej!

Jag tror att det är smal svampklubba som jag hittat Cordyceps ophioglossoides den är parasitisk på hjorttryffel Elaphyomyces svampklubban är förbundet till tryffeln genom långa gula myceltågor mellan 5-10 cm djup växer tryffeln under klubban i granskog bland granrötter har jag hittat den.
I år har det varit i flera skogar och väldigt många svampar på samma fyndplats!

Om någon stjärna vill tillägga något eller jag har skrivit fel är jag tacksam för rättning!

Insekterna som vissa svampklubbor parasiterar på kan någon berätta om dem! Tacksam för svar!

0

Elisabeth J

21 okt 2007 kl. 15:14

Finns det ingen stjärna som kan berätta lite om svamklubbor och om det är rätt namn på den som jag fotat!
Eller är de lika i utseendet så de måste mikroskoperas?

0

Charina Halland

21 okt 2007 kl. 16:00

Gör en ny tråd i ämnet!

0

Irene A

21 okt 2007 kl. 16:31

Elisabeth, smal svampklubba som du hade på bilden känns lätt igen på det långsmala “huvudet”, och att fruktkropparna inte växer direkt på tryffeln, utan via kraftiga gula trådar. De andra arterna kan vara svårare att skilja åt.

Andra arter i släktet Cordyceps, de som parasiterar på insekter och larver, brukar kallas larvklubbor.

0

Elisabeth J

21 okt 2007 kl. 20:23

Tack för svaret Irene!

0

"JAS"

21 okt 2007 kl. 21:21

Hittade du några färgsvampar. Kan man torka dem och sedan anväda dem för färgning. Min koligas fru jobbar på fredriksdals friluftsmuseum och håller på med en massa saker. pilarbeten, luffarslöjd, rakikeramik, gjuter i cement, tovar stöperljus, ja gud vet vad hon inte pysslar med och så har hon färgat ull med svamp. Jag berättade att jag träffat en likasinnad här och så nämde jag garnerna du skall skicka och då föreslog hon att om jag hittar någon färgsvamp så kunde jag ju skicka dem till dig om det blir några mängder vill säga. Vilka arter och som sagt går det att torka dem?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone