0 303 visningar

12 svar

Mera ovanlig tratt

Ola H

19 okt 2007 kl. 23:04

Kan jag pigga upp någon med något vackert?

0

Hans v E

19 okt 2007 kl. 23:23

Vad i hela friden är det?! Citrongubbar? Gomphus citrinus?

0

Ola H

19 okt 2007 kl. 23:30

Ja, jag tror det. Kan möjligen va tubaeformfis.

0

Normala trattar

Ola H

19 okt 2007 kl. 23:52

När de är som bäst.

0

Normala trattar

Sofia, Skåne

19 okt 2007 kl. 23:59

Jag måste säga, att jag som nybörjare, aldrig hade vågat plocka trattisar som på bild 1! Därför är det så bra att du sätter in dina trattbilder, Ola!

0

Normala trattar

Enelie, Linköping

20 okt 2007 kl. 00:02

Det är tur Ola att jag har dig den här hösten så att jag får se trattisar på bild i alla fall.

Här verkar det inte finnas några i skogen.

Jag tittar och njuter av bilderna och drömmer mig bort till andra års skördar.
Minnen…

0

Normala trattar

Ola H

20 okt 2007 kl. 00:03

Tack för uppmuntran Sofia. Fast ute på plats är det inte så knepigt. De udda varianterna sitter oftast tillsammans med “vanliga” och så ser man alltid “felande länkar” d.v.s. med karaktärsdrag från båda.

0

Normala trattar

Ola H

20 okt 2007 kl. 00:07

Hej Enelie. Bilder finns hur mycket som helst men varför inte dra några mil en dag. Vad jag förstår så finns det gott om i ett band; Västerås - Örebro - Laxå. Hur långt har du dit till Laxå-trakten?

0

Normala trattar

Sofia, Skåne

20 okt 2007 kl. 00:07

Jo, det är sant Ola, men jag hade ändå blivit betänksam. Eller som JAS börjat tänka på geigermätare. :)

0

Normala trattar

Ola H

20 okt 2007 kl. 00:10

:)

0

Normala trattar

Enelie, Linköping

20 okt 2007 kl. 00:16

Det var ett bra tips att få veta var jag kanske kan få “napp” på trattisar.

Jag har passerat Laxå ibland så det är överkomligt i antal mil (vet inte hur många).
Men jag behöver nog en hel dagsutflykt i så fall.

Jag gav upp skogsutflykter i helgen när jag inte fick några bra rapporter på trattisar och började renovera vardagsrummet istället.
Kanske nästa helg?

0

Normala trattar

b o e

20 okt 2007 kl. 13:52

Jag har inte varit runt Västerås eller Laxå i år, men tyvärr väldigt få trattkantareller runt Örebrotrakterna där det annars varit gott om kantarell och en del andra goda matsvampar som champinjoner och stolt fjällskivling i år!
Trattarna verkar ha torkat bort eller så har rådjuren käkat upp dem!
Nu verkar frosten ta det som ev. finns kvar!

0

Normala trattar

Ola H

20 okt 2007 kl. 16:14

Hej b o e! Att det tryter kring Örebro var intressant information för mig som handlare. Har haft svårt att få någe vidare betalt i Sthlm p.g.a tuff konkurrens från bl.a. Örebro-Västeråstrakten. Detta enl. mina kunder i Sthlm. Din info väcker förhoppningar om att det ska kunna lossna nu snart.

Jag tar tacksamt emot information om tillgången på kommersiella svampar i/från hela landet! Tror väl inte att det ska störa forumets policies då det väl kan finnas lika stort allmänintresse i frågan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone