Jag har inte ätit några av de Pudrade trattskivlingarna som jag fick hjälp med här på forumet att artbestämma.
Men jag undrar…
Finns det någon eller några giftiga svampar som är lätta att förväxla med Pudrad trattskivling?
(Bra att lära sig mer till ett annat år.)
Jag har som sagt plockat sopp sedan barnsben, ändå hände det i fjor att jag fick slänga en hel gryta gör att en sannolikt en baby gallsopp hade kommit med. Jag hade bara sopp i grytan. Så arg jag blev! De kan vara mycket förrädiska, du har så rätt i det Geraldine!
(Förrutom sopp…)
Jag plockar Svart trumpetsvamp förståss, en riktig läckerhet.
Samt:
Blek taggsvamp
Stolt fjällskivling
Stenmurkla
Blomkålssvamp
Det är ganska “säkra kort” alla de här sorterna, men nu känns det som det är dags att börja lära sig mer.
Vilka sorter plockr du mer än sopp?
Ja, vore du här skulle jag med glädje bjuda. Smörstekte dessa delikatesser, men det vankades tacos här hemma i kvälll(alltid på fredagar i våran familj).Står nu i en plastburk på diskbänken, ska ej glömma att sätta in dem kylen innan jag går och lägger mig. Kanske blir svampomelett imorgon bitti, till “Ring så spelar vi”. Man kanske skulle krypa till kojs om man ska orka upp till kl åtta;=}
Jag var tvungen att gå ifrån. Nu sover ni nog. Enelie, jag plockar nu också blodriskor och alla milda kremlor, och nu har jag tagit tag i champinjonsläktet. Smörfrästa blodriskor med lök är en höjdare, fast man kissar rött efteråt. Blomkålssvamp har jag aldrig haft turen att hitta. Vad målar du? Jag älskar också att måla, men hinner inte.
Geraldine, jag är inte proffs, men jag kan sopp, det får jag erkänna, men det är också allt. Det är så roligt att lära sig mer! Tänk om detta forum hade funnits när jag var yngre.
Godnatt! :)
Det var kul med målningsmissförståndet. Jag målar också väggar om jag måste, men jag kan inte säga att jag njuter så mycket.
Om man är säker på att det är en kremla, brukar man säga att alla milt smakande kremlor är ätliga. Kremlor har sköra, icke trådiga fötter. Tyvärr är de ofta mycket maskätna. Jag har torkat lite kremlor i år, bl a en sillkremla. Tänkte laga räkpaj med den i.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.