1. Till bilden hann vi rädda det lilla exemplaret, ca 7-8 cm, det andra som var nästan dubbelt så stort, hittades rejält “blödande”, nedskuret i matsvampskorgen… Agaricus benesii eller squamulifer?
Växte i parkliknande miljö på Gotland (det lilla kyrkänget i Martebo).
2. Mycket liten, den största är knappt 5 cm, skivorna rosa från början. En varietet av Agaricus comtulus - eller finns det en art som heter A. rusiophyllus?
Växtplatsen var en torr, kalkrik hed (S:t Olofsholm på Gotland).
1. kan være A squamulifer var. squamulifer eller A. squamulifer var. caroli..inte A. benesii fordi den rødner mye mer, den blir øyeblikkelig vinrød når du deler den opp som her.
2. er vel A. semotus siden det virker som den har en svak rosa tone på hatten. A. comtulus får en gul farge på toppen av hatten.
Tack för svar Hans! Jag har förstått att du är bra på champinjoner.
Själv trodde jag mest på A. squamulifer (lite trådfjällig hattyta och formen på hatten tydde också på den). Den är väl också den större av arterna - men jag var inte säker på om man gjorde skillnad på den och A. benesii, och jag visste inte heller att det fanns flera varieteter. Många anser att de är synonymer.
Du har säkert rätt om A. semotus. Hade för mig att den inte blir så klart rosa på skivorna, men nu är det längesen jag såg någon, så jag minns nog fel.
Bare hyggelig.Mine interesser er Sjampinjoner og vaxskivlinger. Jeg har funnet både A. benesii og A. semotus her hvor jeg bor så de to artene kjenner jeg bra. A. squamulifer var. caroli er mer brunaktig enn A. squamulifer var squamulifer som først er mer hvit på hatten..begge men ikke så kraftig som A. benesii.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.