Jag tycker att de rynkiga skivorna brukar vara typiska för många svampar, just i det där stadiet innan hattarna har brett ut sig.
Men till arten på bild 2 hör faktiskt att skiveggen är lite oregelbundet naggad.
“Fleggar” är förstås arter i spindelskivlingsgruppen Phlegmacium. De kallas även lökspindlingar, men man kan ju inte använda den beteckningen eftersom det finns en vanlig art som bara heter lökspindling på svenska (Cortinarius multiformis). Det skulle vara att skymfa de finaste praktfleggarna.. Två till kommer här:
Hej!
Den sista tycker jag verkar vara bekant!
Var på Gotland har ni varit?
Jag har kontakter dock inte med svamp på Gotland de bor i Gothem på östra sidan.
Var är bästa lokalerna för svamp?
Jag har varit och tittat på orkideér för många år sedan och så cykelsemester i min ungdom!
Dit är ett ställe jag skulle kunna åka mera till ,synd att det är så långt och knöligt att ta sig dit om man inte flyger!
Varför vill du inte flyga då Elisabeth? Tillhör du dem som ogärna sätter dig i ett flygplan? Jag håller med dig om att det är knöligt och tidsödande att åka färja men nu har de ju iaf en färja som tar sig över på tre timmar från Nynäshamn. Fast bor man här uppe i norr så är ju flyget ett klart bättre alternativ. En timme från Umeå till Arlanda och sedan 45 minuter till Visby.
Elisabeth, den sista har du säkert sett i dina trakter. Det är en av fagerspindlingarna, Cortinarius calochrous (är däremot osäker på vilken underart).
Vi brukar vara lite varstans på Gotland och försöka komma underfund om var svamptillgången är bäst år från år.
Spindlingarna är från
1. Tofta, Smågårde NR
2+3. Klints, mitt emellan Boge och Othem
4. Brucebo NR, norr om Visby
“Fleggar” är svåra, men ack så vackra. Har inte sett en enda av de rara i år. Har man inte sett dem på ett par år, så får man nästan lära om.Tyvärr är ju många rätt lika, så på bild är de ofta omöjliga att bestämma.
3-an bör i alla fall vara Svartgrön spindling - C. atrovirens.
De övriga avstår jag från.
Ska bli intressant att få veta vad de andra heter.
Hej!
Jag har ingen fobi att flyga men har fått för mig att det inte är så billigt om man inte reser på “sista minuten” men då är det inte säkert man kommer med.
Sedan vill jag nog gärna ha bilen med mig för att kuska omkring på Gotland,bagaget blir också begränsat på flyget.
De har så bra och billig ull på gotland så det gäller att passa på när man väl kommit dit!
Brukar ni bo på samma ställe?
Ni kanske har kontakter där nere?
Vi betalade 3000kr per person t.o.r. Umeå Visby, då bokade vi rätt lång tid innan. Går säkert att få ner priset ytterligare om man kan åka vardagar istället för söndagar som vi gjorde.
Vi hyr sen bil på Gotland, för bil är ju ett måste, 1500kr, fria mil.
Vi brukar bo på nya ställen varje gång. Försöker styra lite efter var det verkar ha varit mest gynnsammast för svamparna just den hösten.
Har läst den här tråden uppifrån och ner och nerifrån och upp
ett antal gånger. Hajjar inte ändå. Finns det en svampart som heter Flegg? En Flegg flera Fleggar? Har aldrig sett eller hört namnet förut. Att det verkar vara en sorts Spindling lyser igenom. Är mest intesserad av namnet Flegg? Och du Irene, fet Flegg? Jag blir lite hungrig när jag läser det.:-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.