Stålnopping är en svårbestämd art. Det råder många delade meningar om vilken art som Elias Fries egentligen avsåg med det namnet. Sökningar på det vetenskapliga namnet Entoloma lampropus ger många träffar på Google, men knappt några bilder alls.
Jag har en bild här av något som stämmer med beskrivningen av arten, men jag vet alltså inte om det är den:
Kan det ha varit svartblå rödling du menade?
http://champignons.moselle.free.fr/cha/entoloma_nitidum_1.htm
Hei Irene, din bild er kanskje av en underslekt Leptonia , section Leptonia men da må du finne clamps på basidiene, hvis ikke kan det være E. coeruleoflocculosum. E. tjallingiorum er også et alternativ. Har du Noordeloos-bøkene? hvis ikke er det nærmest umulig å identifisere den på din bild.
Nej Hans, jag är medveten om att det inte går att göra en säker artbestämning enbart ifrån bilden. Det är en 15 år gammal bild av en art som samlades in under en mykologvecka i Västergötland, men som jag aldrig fick namnet på (eller också har jag bara glömt det).
Jag lade in den för att visa hur en stålnopping möjligtvis skulle kunna se ut. Det kan ha varit den, likaväl som någon annan art, som Fries avsåg med Entoloma lampropus.
Vad jag vet angav han inga söljor i sina beskrivningar, och någon kollekt av hans art finns väl inte bevarad?
Här kan man läsa Fries’ beskrivning av Agaricus lampropus, och även att någon holotyp inte finns bevarad:
http://www.mycobank.org/MycoTaxo.aspx?Link=T&Rec=449970
Originalbeskrivningen passar in på en mängd arter och lämnar öppet för alla möjliga tolkningar, varav Noordeloos förkastat minst tre av dem.
Tyvärr har jag inte Entoloma-monografin i mitt bibliotek, men hans beskrivning finns i alla fall i länken ovan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.