0 359 visningar

12 svar

Har nån * en bild på stålnopping?

Charina Halland

20 okt 2007 kl. 17:02

Vore tacksam om ni lade in den här då.

0

Irene A

20 okt 2007 kl. 17:41

Stålnopping är en svårbestämd art. Det råder många delade meningar om vilken art som Elias Fries egentligen avsåg med det namnet. Sökningar på det vetenskapliga namnet Entoloma lampropus ger många träffar på Google, men knappt några bilder alls.

Jag har en bild här av något som stämmer med beskrivningen av arten, men jag vet alltså inte om det är den:

0

Charina Halland

20 okt 2007 kl. 19:27

Jaha du Irene,jag är nog lika frågande som du… Inte va det den jag menade iaf.

0

Irene A

20 okt 2007 kl. 23:25

Kan det ha varit svartblå rödling du menade?
http://champignons.moselle.free.fr/cha/entoloma_nitidum_1.htm

0

Charina Halland

21 okt 2007 kl. 07:56

Skulle tro att det va den ja. Enligt en av mina (gamla) böcker benämns den som stålnopping.
Tack Irene.

0

Hans v E

21 okt 2007 kl. 09:34

Det finns en Entoloma chalybaeum också. Den har hetat stålnopping.

0

Tina N Kolsva

21 okt 2007 kl. 10:47

Jag har trott att det här är Stålnopping. Vad är det?

0

Irene A

21 okt 2007 kl. 11:03

Tina, den heter svartblå rödling, Entoloma nitidum.
Namnet stålnopping har använts på den också ibland.

0

Tina N Kolsva

21 okt 2007 kl. 11:05

Nu var du snabb, tack

0

Irene A

Hans Myhre

21 okt 2007 kl. 21:07

Hei Irene, din bild er kanskje av en underslekt Leptonia , section Leptonia men da må du finne clamps på basidiene, hvis ikke kan det være E. coeruleoflocculosum. E. tjallingiorum er også et alternativ. Har du Noordeloos-bøkene? hvis ikke er det nærmest umulig å identifisere den på din bild.

0

Irene A

Irene A

21 okt 2007 kl. 22:28

Nej Hans, jag är medveten om att det inte går att göra en säker artbestämning enbart ifrån bilden. Det är en 15 år gammal bild av en art som samlades in under en mykologvecka i Västergötland, men som jag aldrig fick namnet på (eller också har jag bara glömt det).

Jag lade in den för att visa hur en stålnopping möjligtvis skulle kunna se ut. Det kan ha varit den, likaväl som någon annan art, som Fries avsåg med Entoloma lampropus.
Vad jag vet angav han inga söljor i sina beskrivningar, och någon kollekt av hans art finns väl inte bevarad?

0

Irene A

Hans Myhre

22 okt 2007 kl. 01:25

Inte vet jag om någon av Fries’ kollekter finnes bevart.

0

Hans M

Irene A

22 okt 2007 kl. 08:13

Här kan man läsa Fries’ beskrivning av Agaricus lampropus, och även att någon holotyp inte finns bevarad:
http://www.mycobank.org/MycoTaxo.aspx?Link=T&Rec=449970

Originalbeskrivningen passar in på en mängd arter och lämnar öppet för alla möjliga tolkningar, varav Noordeloos förkastat minst tre av dem.

Tyvärr har jag inte Entoloma-monografin i mitt bibliotek, men hans beskrivning finns i alla fall i länken ovan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone