jag vet inte varför, ett år gick jag ut i tidningar och uppmanade att råfrysa kantareller, de som jag frusit in smakade färska när man tinade dem.
Jag fick så in i helvete me skällning för detta , många ringde å skrev till mej och skällde och sa att deras kantareller blivit beska,
ett mysterium, för efter detta har jag fortsatt att råpfrysa kantareller och inte känt någon besk smak på dem
Hej Janne o Klas!
Min far har alltid färskfryst kantareller och kan inte förstå de som påstår att det blir beskt.
Själv har jag aldrig vågat prova färskfrysning.
Kan det kanske ha med svampens kondition eller ålder att göra. Annars kan jag bara tänka mig att den gärna tar upp ett ämne i marken som gör den beskt och att detta ämne saknas på de flesta växtplatser.
Det bästa sättet att ta vara på de kantareller som man inte konsumerar färska är att förvälla dem i sitt eget spad med lite salt och OBS, inget matfett. Därefter ner i fryspåsar i lagom portionsstorlek, sug ur luften och in i frysen.
Det blir garanterat inte beskt, enda märkbara skillnaden är att en del av den spänst som finns i färska kantareller delvis går förlorad. Smakmässigt är det ingen skillnad. När svampen sedan ska användas tinas den och stekes i SMÖR. (Jag vet, onyttigt men gott). Alkohol och tobak är också onyttigt men det är liksom mer OK av någon anledning.
Om du gör så här så slipper du fundera på om det är någon bra idé att frysa in färska kantareller eller att torka dem. Så här gör man på de flesta restauranger.
LYCKA TILL!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.