0 3348 visningar

9 svar

Besk Kantarell...

Janne

20 okt 2007 kl. 20:04

Hej
Jag har plockat en massa Kantareller i år & fryst in dom som vanligt,utan att förvälla dom före.Har alltid funkat bra men i år så smakar dom beskt vid tillagning.
Vad kan det bero på?

0

klas jaederfeldt

20 okt 2007 kl. 21:16

jag vet inte varför, ett år gick jag ut i tidningar och uppmanade att råfrysa kantareller, de som jag frusit in smakade färska när man tinade dem.
Jag fick så in i helvete me skällning för detta , många ringde å skrev till mej och skällde och sa att deras kantareller blivit beska,
ett mysterium, för efter detta har jag fortsatt att råpfrysa kantareller och inte känt någon besk smak på dem

0

"JAS"

20 okt 2007 kl. 21:32

klas jaederfeldt* Hej på dig! Tja ett enkelt svar är att det är som vanligt för mycket skog med hem alltså inte tillräckligt väl rensade,lite mull och det blir beskt. Eller?

0

Ola H

20 okt 2007 kl. 21:35

Hej Janne o Klas!
Min far har alltid färskfryst kantareller och kan inte förstå de som påstår att det blir beskt.
Själv har jag aldrig vågat prova färskfrysning.

Kan det kanske ha med svampens kondition eller ålder att göra. Annars kan jag bara tänka mig att den gärna tar upp ett ämne i marken som gör den beskt och att detta ämne saknas på de flesta växtplatser.

0

Ola H

20 okt 2007 kl. 21:37

...som gör den besk vid frysning.
menade jag på näst sista raden.

0

"JAS"

20 okt 2007 kl. 22:10

Nä! Snarare en snabb hantering och inga humusämnen men vid frysningen. OOOOch en bra frys ingen långsam prosess!!! Eventuellt räcker det med en dålig svamp för att hela partiet skal smaka beskt????

0

Janne

21 okt 2007 kl. 09:37

Ja,det är lite mystiskt det här,dock åt jag besk kantarellsås i går kväll,that’s a fact.
Tror ni man kan förvälla dom i efterhand,mellan upptiningen & stekningen?
eller förstör man dom då?

0

Bengt Sandh

21 okt 2007 kl. 11:28

Det bästa sättet att ta vara på de kantareller som man inte konsumerar färska är att förvälla dem i sitt eget spad med lite salt och OBS, inget matfett. Därefter ner i fryspåsar i lagom portionsstorlek, sug ur luften och in i frysen.

Det blir garanterat inte beskt, enda märkbara skillnaden är att en del av den spänst som finns i färska kantareller delvis går förlorad. Smakmässigt är det ingen skillnad. När svampen sedan ska användas tinas den och stekes i SMÖR. (Jag vet, onyttigt men gott). Alkohol och tobak är också onyttigt men det är liksom mer OK av någon anledning.

Om du gör så här så slipper du fundera på om det är någon bra idé att frysa in färska kantareller eller att torka dem. Så här gör man på de flesta restauranger.

LYCKA TILL!

0

Brittis NV skåne

21 okt 2007 kl. 13:55

Vill man ha “färsk” svamp, varför inte då konservera? Inga beska svampar….

0

Sofia, Skåne

21 okt 2007 kl. 15:21

Jag skulle bara tillägga att anledningen till att man inte ska ha i smör före svampen ska frysas, är att smöret härsknar trots att det är i frysen. Då är hållbarheten max 3 månader. Annars är den i alla fall ett år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone