0 422 visningar

8 svar

Lördagsgäst

Enelie, Linköping

20 okt 2007 kl. 23:59

Den här lilla krabaten krockade med fönstret på min altandörr idag.

Den klarade sig och kvicknade till ganska snabbt men jag hann att ta en bild.

Den var bara lite drygt 1 dm stor.
Undrar vad det kan vara för sort?
Kanske en nattuggla, precis som jag:)

0

Mikael R

21 okt 2007 kl. 00:35

Det ser ut att vara en sparvuggla, Glaucidium passerinum.

0

Enelie, Linköping

21 okt 2007 kl. 00:48

Det kan nog stämma.
Hela altanen var full av blåmesar när den hade kraschat. De cirklade runt den.

Tyvärr är min bild inte så bra men jag ville inte gå närmare så att jag skrämde den.
Jag var bara 3 m. ifrån den men jag har inte så bra kamera.

0

Sofia, Skåne

21 okt 2007 kl. 00:58

Vilken upplevelse! Jättesöt uggla, tur att den klarade sig. Vi har jämt fåglar som krockar med våra stora fönster. Hittills har en rödhake fått sätta livet till. Nu har vi tejpat tidningar på utsidan av rutorna och det verkar hjälpa.

Hälsningar från en annan nattuggla.

0

Enelie, Linköping

21 okt 2007 kl. 01:09

Jag kämpar just nu för att sluta vara nattuggla.
Men det är nog dömt att misslyckar om jag går in på Svampguiden vid den här tiden:)

Fåglar och fönsterrutor:
Det ska finnas rovfågelprofiler som man kan klistra på fönstren så att fåglar inte flyger in i dem. Men jag vet inte riktigt var man får tag på dem.

0

Sofia, Skåne

21 okt 2007 kl. 01:28

Ja, jag har läst om dessa profiler. Jag blev bara helt desperat för det krockade fåglar dagligen hos oss. Det händer alltid just på hösten. Måste ha med ljuset att göra.

Jag kämpar också med att vända tillbaka dygnet. Jag har lovat mig själv att lägga mig i tid ikväll.

Godnatt Enelie!

0

Enelie, Linköping

21 okt 2007 kl. 01:44

God natt!

Det blev sent idag också. Men jag får väl skylla på målningen just nu.

0

TezZ

21 okt 2007 kl. 13:21

Vilken fin liten krabat. Även om jag får lite rysningar av känslan av kuslighet när jag är ute och går kvällspromenaden med jycken och hör ugglan hoa så tycker jag de är fina fåglar och älskar synen av deras sätt att ibland rulla med huvudet. De är charmiga fåglar.

Tur att det inte blev värre än så av krocken. En dm är ju inte stort. Finns det så små ugglor eller kan det ha varit årets unge?

// Från en nattuggla till en annan

0

Tina N Kolsva

21 okt 2007 kl. 18:23

Sparvugglan är så liten o otroligt söt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone