0 1009 visningar

14 svar

utflyktsförslag i Skåne?

buffy

21 okt 2007 kl. 09:23

Vill på utflykt idag, har inga överdrivna förhoppningar om svamp, men skulle gärna vilja åka någonstans där det är vackert och man kan vandra och ha hunden med sig. Skulle väldigt gärna vilja ha förslag på andra utflyktsmål i Skåne än Söderåsen där vi har varit mkt i höst.

0

Daniel Persson

21 okt 2007 kl. 10:50

Har du besökt Rövarkulan? Ett ställe jag upptäckte bara för nåt år sedan, trots att jag bott i Skåne hela mitt liv. En bäckravin med mycket intressanta marker. Ligger öster om Rolsberga någon kilometer från E22:an. Hör av dig om du vill behöver noggrannare vägbeskrivning.

0

Carin

21 okt 2007 kl. 17:54

Skåne är förstås stort, men ett av Sveriges vackraste promenadområden är Stens Huvuds nationalpark och trakterna däromkring. Karakås, Kortelshuvud, Kivik och så förstås Stens Huvud.

0

buffy

21 okt 2007 kl. 20:01

Tack för förslagen! Det skall bli en fin höstvecka nu sade de på tv, så hoppas på mer utflykt nästa helg! Idag åkte vi til Kulaberg, där fanns lite t6rattkantareller men man får väl inte plocka svamp där.

0

buffy

21 okt 2007 kl. 20:05

Kullaberg menar jag ju!

0

Affe Nv Skåne

21 okt 2007 kl. 20:14

Instämmer med Daniel om Rövarkulan.
Första gången jag var där satte jag mej på en bänk vid parkeringen och bara stirrade rätt in i den flera miljoner(?) år gamla skiffern och den härliga porlande bäcken. Mycket vackert väl värt ett besök.

Kör av i Rolsberga vid överskottet. Vägen fram i c:a 3km sen skyltat till vänster.

Om det hjälpte. :)

0

klas jaederfeldt

21 okt 2007 kl. 20:19

jag tycker att skogarna runt Degeberga är mysiga, Borresta ravinen, forsakarravinen, Herremölls S, Degeberga M.fl, ställen

0

"JAS"

21 okt 2007 kl. 20:20

Hej buffy! Här har du en bra länk.
http://www.m.lst.se/m/Om_Lanet/Naturguiden/Hoor/2._Rovarkulan.htm och så kan du ju gå till denna sidas startsida och vidare därifrän. Här kommer en bra länk till, dessa har jag skrivit ut och har i en egenhändigt gjord svampbok och fyndplattser. http://www.strovomraden.se/Templates/strov_tmpl_01.aspx?pageId=264

0

buffy

21 okt 2007 kl. 20:32

När jag var liten brukade v¨år familj - mormor och morfar, mostrar och morbröder och kusiner - göra en utflykt tillsammans varje vår vid Valborg ungefär, och det var en av årets verkliga höjdpunkter. Vi brukade åka antingen till en plats som kallas Rackarkistan eller till Rövarekulan, men det var på 70-talet och jag har inte varit på något av ställena sedan dess. När ni nu skriver om Rövarekulan känner jag att det absolut är dags att ändra på det.

0

Kristina i Lund

21 okt 2007 kl. 21:55

Jo du får plocka svamp där och var du vill utom på annans tomt.

0

buffy

21 okt 2007 kl. 22:35

Jag har för mig att det kan vara olika regler i olika naturskyddsområden/reservat. I Nackarpsdalen/Skäralid får man inte plocka svamp som växer på stubbar, det står på en skylt. På Kullaberg får man inte plocka el gräva upp växter, jag tänkte att det nog är tänkt att inbegripa svamp även om svampar är en egen ordning.

0

Daniel Persson

22 okt 2007 kl. 00:04

En vandring runt Häckebergasjön är som balsam för själen också. Och på hösten kan du hitta tigermussling där, enda kända lokalen i Sverige.

0

Stefan Ohlsson

22 okt 2007 kl. 12:37

Varför inte Vargadalen mellan Stenestad och Klåveröd. Promenera där för ett tag sen och det var mycket vackert, rasbranter och högstammad skog. Parkering och infokarta finnes. Brukar aldrig vara någon “trängsel”. Tror hunden skulle gilla att nosa runt i sina förfäders trakter :)Mvh.

0

Michael Krikorev

22 okt 2007 kl. 12:54

Hur ser svampläget ut i Skåne just nu? Här i mälardalen börjar svampsäsongen somna in, men hur är det i Skåne? Finns det fortfarande chans att hitta några roliga och fräsha mykorrhizasvampar i t ex Häckeberga, Degeberga och Rövarkulan?

Tänkte kanske ge mig iväg några dagar i nästa vecka och fota lite svampar i Skåne.

0

buffy

22 okt 2007 kl. 13:33

Mitt i Skåne har det varit några frostnätter. Det mesta av löven har fallit på Söderåsen, men inte på Kullaberg där bokarna fortfarande var gröna. Trattkantarellerna verkar vara på tillbakagång, men den första litern plockade vi redan 3/8, så de var extremt tidiga i år. Det finns taggsvampar o lite kantareller, men nästan inga soppar alls, inte ens rutsopp. Man ser inte mkt svamp, det var bäst i slutet av sept.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone