0 992 visningar

12 svar

Små bollar...

Franco Matli

21 okt 2007 kl. 09:29

Också dessa små svampar hittades vi Saltarö igår.Växte på en gren som låg på marken i en skog med gran och björk. Dom är ca 1 mmm i diam, inte slemmiga.
Kände ingen lukt och smakade inte på dom.Kanske Hans von E kan identifiera dom

0

Tina N Kolsva

21 okt 2007 kl. 10:50

Liknar faktiskt Ullklubba.Gul sådan.

0

Hans v E

21 okt 2007 kl. 13:54

Kan vara gul ullklubba - Trichia decipiens (de är rosa i plasmodiestadiet) om de har ett någorlunda långt skaft, vilket är lite svårt att se på bilden. De är nog slemmiga innanför skalet i alla fall.

P.S. Håller du på att avslöja min identitet? D.S.

0

Franco Matli

22 okt 2007 kl. 08:45

Nej,de hade ingen skaft,de växte direkt på substratet.
Sorry Hans, det var aldrig meningen.

0

Tina N Kolsva

22 okt 2007 kl. 08:57

De Gula ullklubbor jag hittade
utvecklades så här:
Bild 1 Taget 23 sep utan “skaft”
Bild 2     26 sep
Bild 3     3 okt

0

Tina

Hans v E

22 okt 2007 kl. 09:16

Bra att du följde upp dem! Det visar att artbestämningen inte alls är säker, bara att det är släktet Trichia - ullklubbor. Man måste undersöka de mogna fruktkropparna i mikroskop.

0

gunhild

22 okt 2007 kl. 09:19

Om ni tittar noga kan ni se skaften på mina ullklubbor.

0

Tina

Tina N Kolsva

22 okt 2007 kl. 09:31

Är någon intresserad av att undersöka dem mikroskopiskt kam jag kolla om de finns kvar.

0

Franco Matli

22 okt 2007 kl. 09:48

Jag känner de gula ullkubbor men dessa verkar vara något annat inom släkte Trichia ell inte tillhör Trichia. Det är första gången som jag såg dom.

0

Hans v E

22 okt 2007 kl. 09:59

Trichia decipiens heter gul ullklubba, men det är inte nåt vidare bra namn, eftersom plasmodierna inte är gula och det är mest dem man ser.
Gul ullklubba är alltså gul i sitt mogna stadium (när den är ullig)(det ulliga är ett nystan av mikroskopiska trådar och det är på deras utseende man kan bestämma arten).

0

Tina

Tina N Kolsva

22 okt 2007 kl. 10:07

Kolla det här, tycker det är mycket lik mina.

http://www.sanamyan.com/myxomycetes/photo.php?img=0

0

Tina

Irene A

22 okt 2007 kl. 10:11

Utseendet på de mogna sporangierna stämmer också:
http://www.micologia.net/g3/Trichia-decipiens

0

Tina

Tina N Kolsva

22 okt 2007 kl. 10:14

Glömde en bild från mellanfasen.

Inte bra bild men….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone