0 407 visningar

26 svar

Goliatskogen

Irene A

21 okt 2007 kl. 16:56

Babsan, jag öppnar en ny tråd om din goliatskog, den förtjänar en egen.
Vad jag kan förstå, så fanns goliatmarkerna i Västerbotten. Var någonstans, närmare bestämt?

Det är faktiskt så, att man inte bör kalavverka skogar utan vidare om de innehåller rödlistade arter. Dit hör goliatmusseronen, och förekomst av den, brukar också betyda att en handfull andra rödlistade arter kan förekomma där.

Läs gärna Artdatabankens faktablad om goliatmusseronen, och speciellt då under rubriken “Åtgärder”:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/tri_mats.PDF

0

GretheF Skåne

21 okt 2007 kl. 17:11

Jag fick en alvarlig säkerhets varning då jag provade att öppna denne lenk du har här

0

klas jaederfeldt

21 okt 2007 kl. 17:14

nu e det så att Goliatmusseronen i sig själv bara har värde NT,(hänsynskrävande) det finns säkert mycket skyddsvärt i samma skog, men det verkar som om skogsbolagen fullständigt skiter i svampar som klassas som NT, kanske blir det skillnad om man kan visa på att det finns flera NT arter eller finare i samma skog

0

klas jaederfeldt

21 okt 2007 kl. 17:15

jag kom in i länken utan varning

0

Irene A

21 okt 2007 kl. 17:20

Men om “hänsynskrävande” inte alls betyder att man behöver ta hänsyn, då undrar jag varför man öht använder den beteckningen…

0

klas jaederfeldt

21 okt 2007 kl. 17:25

visst betyder det att man skall ta hänsyn, men det verkar som om bolagen inte gör det, kanske de tänker att just den svampen finns på så många ställen så det gör inget om vi hugger här, en annan sak är att det inte finns några riktiga straff för det som hugger ner skogar med jättemycket me rödlistat i, det kan röra sig om några hundra i böter , men vad gör det, skogen de hugger ger mera pengar än så

0

Irene A

21 okt 2007 kl. 17:37

klas, det ligger en del i vad du skriver - men goliatskogarna är i mycket liten omfattning bolagsägda. De flesta är, eller har varit, privatägda marker där man har plockhuggit i alla tider och vägrat följa skogsvårdsstyrelsens uppmaningar att kalavverka (ända tills nu).

0

Irene och andra

klas jaederfeldt

21 okt 2007 kl. 19:14

jag är nog lite militant vad det gäller att skydda skog,tänker nu föreslå några olagliga metoter, kanske åker jag fast för uppvigling,
om du har en bra skog med fullt med rödlistade arter som du vill ha kvar, slå i 6 tums spik i träden, medela alla sågar runtomkring attt du vet att det är jättemycket spik i träden, sågarna vill nu inte köpa timmer av skogsbolagen från dessa skogar, då vill inte skogsbolagen hugga heller, visst är det synd om markägaren som inte får några pengar och kanske måste gå från hus och hem, men om du medelar skogsvårdsstyrelssen så kanske dessa kan köpa in en del skog och ge markägaren en enn viss kompesation.

SKOGEN KAN INTE SKYDDA SIG SJÄLV; VI MÅSTE HJÄLPA DEN

0

Irene och andra

"JAS"

21 okt 2007 kl. 21:37

Nu blir spikfabrikanterna förmögna, ska köpa ett paket i morgon. Jätte bra klas! Men nu blir vi säkert påhoppade, får väl köpa en hjälm åxå.

0

"JAS"

21 okt 2007 kl. 23:23

Och ännu en gång, klicka här. http://www.ettklickforskogen.se/

0

Babsan

22 okt 2007 kl. 06:38

Gomorron Irene. Tusen tack för din länk,väldigt intressant.Har skrivit ut alla sidor å satt den i min svamppärm.Blev väldigt sårad när jag blev anklagad för att ha “nollkoll"av en viss persson i detta forum,för det har jag INTE. Du har så rätt,Goliat har jag hittat i Västerbotten.Närmare bestämt i Burträsk(VästerbottensOsten hemby)Gammal öppen tallskog.Men nu finns där bara en klarblå himmel.Tack än en gång för att du tog dig tid.

0

Babsan

Torkis

22 okt 2007 kl. 08:17

Förstår om du blev sårad men om det kan vara en tröst så är du inte ensam om det. Tänk på alla trevliga människor du möter här istället.

0

Också ett inlägg

Mulle

22 okt 2007 kl. 08:24

0

Irene A

22 okt 2007 kl. 08:25

Burträsk? Inte vid Basmyrberget, hoppas jag??

0

Också ett inlägg

Irene A

22 okt 2007 kl. 08:30

Som vanligt ett mycket bra och tänkvärt inlägg av Tommy Hammarström i Expressen!

0

Skelleftebor....

Babsan

22 okt 2007 kl. 08:49

Känner inte igen namnet Basmyrberget.Det närmsta för mig är “Burberget” och ligger ca: 3mil söder om Skellefteå.Undrar om det kan ligga i BASTUträsk? Finns det någon i Skellefteå som kan hjälpa mig å  Irene med detta?

0

Skelleftebor....

Irene A

22 okt 2007 kl. 09:23

Det enda Burberget jag hittar, ligger någon mil söder om Bastuträsk.
Basmyrberget ligger strax öster om Burträsk, intill stora vägen.
Mycket fint område med goliat och gråticka, men också sällsyntheter som rotfingersvamp och tallticka. Jag hoppas förstås att det inte var det som avverkades… Se karta:

0

Irene!!!!!!!!

Babsan

22 okt 2007 kl. 10:12

Helt dj-t otroligt. Du vet mer än jag. Har aldrig hört talas om namnet,men en sak är säker,du är så nära,så nära.I Lappvattnet kör man in på en skogsväg på samma sida som den runda ringen på kartan.Där är det bara kalhygge nu,men skogen vid väg 364 står kvar…än

0

Skelleftebor....

Irene A

22 okt 2007 kl. 10:52

Babsan, “din” goliatskog var säkert minst lika värdefull som den jag kände till i trakten, och jag tycker det är bedrövligt med såna skogsägare som inte alls verkar ha samma känsla för sina skogar som de hade förr.

Kalhyggen har ingenting med lönsamhet att göra i den här sortens skogar, där alternativa skogsbruksmetoder lämpar sig mycket bra.
En markägare som har lite mer intresse för sin skog än bara de snabba vinsterna, gör inga kalhyggen av dem.

0

Babsan och Irene

gunhild

22 okt 2007 kl. 12:29

Jag var på snabbvisit i Bodbysund under första delen av älgjakten. Åkte från Vindeln och kom ut på väg 364 strax före Bodbysund. Stannade ngn mil innan för att rasta hunden och mig själv. där fanns mkt fina granskogar också med mycket svamp såg det ut som. Hade tyvärr inte tid med nån längre utflykt.
Jag hoppas bara att “mina tallhedar” mellan Övre Nyland och Fredrika efter gamla vägen får vara ostörda.

0

Examensarbete goliat....

gunhild

22 okt 2007 kl. 12:33

Läs det här examensarbetet av Lotta Risberg om goliatmusseronen och tallhedarna.
http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/ex/Lotta/goliatbilder.htm

0

gunhild

Babsan

22 okt 2007 kl. 20:21

För det första så har du garanterat passerat mitt hus på väg till Bodbysund,för det andra så var det en jättefin sida du bjöd på.Jag brukar vara i Vindeln å snoka.Jag brukar åka över bron,förbi äldreboendet å sen…

0

gunhild

Anna G

22 okt 2007 kl. 21:20

Mer om skyddsvärda skogar med lite stänk av goliatmusseron här och där hittas i rapporten från Naturskyddsföreningen. Beklämmande om vi inte ska ha råd att skydda skogarna som presenteras i länken.

http://www.snf.se/pdf/rap-hotade_skogar.pdf

0

gunhild

Janne

22 nov 2007 kl. 08:58

Mer om goliatmusseronoch skydd av hotade skogar finns i denna länk.

http://www.naturochtradgard.se/bilder/pdf/goliatmusseron.pdf

0

rödlistade arter

buffy

22 nov 2007 kl. 13:15

Om man hittar någon rödlistad svamp, bör man rapportera det någonstans då? (Jag upptäckte häromdagen att Dystersopp är rödlistad av lägsta graden.)

0

rödlistade arter

Johan

22 nov 2007 kl. 14:08

Kontakta länsstyrelsens naturvårdspersonal.

0

rödlistade arter

Irene A

23 nov 2007 kl. 12:13

Jag kan också rekommendera inmatning av fynduppgifter i Artportalen http://www.artportalen.se/plants/default.asp

Där har alla naturvårdsansvariga möjlighet (för att inte säga skyldighet) att kolla upp var olika arter har hittats, och vaska fram intressanta och skyddsvärda områden.

Jag kommer att skriva mer om Artportalen i ett separat inlägg.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone