Mitt lokalsinne är inte det bästa, men jag vill inte kallas feg , så jag ger mig ut ändå! 3-5ggr/vecka. I eftermiddags visste jag inte riktigt var jag befann mig, så jag slog mig ner på en sten. Helt plötsligt hörde jag ett något avlägset ljud som nästan lät som en melodi! -det var hemglassbilen! Tack vare detta ljud kunde jag orientera mig hemåt. Visst är Sverige fantastiskt!
När/där vi gick riktigt vilse för ett par år sen fanns det varken hemglassbilar eller gräsklippare på kilometeravstånd.
Mobilen hade dessutom ingen täckning…snacka om att man kände sig liten! Burr!
Nu för tiden när vi går i dessa stora sörmlandskogar har vi med oss GPS!
Har man varit vilse en gång så vill man inte uppleva den känslan en gång till!!
Trattkantareller i mängder är totalt förödande för orienteringssinnet, man sitter långt inne i de djupa skogarna i Dalarna och fyller sin korg med detta överflöd av trattisar man hinner aldrig titta upp för man hittar nya hela tiden. Först när korgen är full och man sträcker på ryggen igen inser man att man inte har en aning om var man kom ifrån. Jag insåg rätt snart att det här inte var någon vanlig tur i de skånska små skogarna där man efter fem minuter åt ett håll kommer ut igen. Skrämmande var det ett tag när man sen hittade björnspår dessutom. Är inte lika fötjust i trattisar längre.
Hej igen.
Karta och kompass är alldeles utmärkt.
Det är bara det att i mitt fall så arbetar maken i GPS:branschen.Annars kanske inte vi heller haft en sån.
Det är väldigt lätt hänt att gå vilse när man precis som “Vilsen skåning” tittar neråt hela tiden och upptäcker nya fyndplatser “där och där och där” hela tiden.
Ann-Marie! Var det du som tidigare skrev nåt om “kompass- din kompis i skogen”? Jag har letat upp en kompass härhemma, men sanningen är att jag var en sån som lät andra löpa på orienteringen i skolan :-) så vad har jag för nytta av att veta var norr är? Jag kör numer med karta för jag är rädd att hamna åt h-vete i Tyrestaskogarna. Men karta o kompass i kombination, har du nåt enkelt o pedagogiskt tips hur jag kan hantera dessa? Jag vill verkligen ha den friheten/tryggheten det skulle innebära eftersom jag vandrar själv och långt. Jättetacksam för din hjälp!!
Hej!
“Kompass - din kompis i skogen” har inte jag skrivit, men hur som helst så är det lite svårt att ha lektion på det här sättet och ska sanningen fram är jag ingen expert på området även om jag löpte på orienteringen i skolan. Försöker ändå.
1. Du vet var norr är på kartan.
2 Du vet hur kompassen visar norr.
3. Om du gått vilse och vet att du ska gå mot norr, så följer du helt enkelt kompassens riktning/pil.
4. Ska du rakt söderut vrider du skivan så söder hamnar vid pilen och så följer du kompassens rikting/pil.
För att det ska bli exakt måste man veta var man är och det är ju det som är problemet. Men oftast vet man ju ungefär var man befinner sig, om skogen man gick in i ligger söder eller norr om hemmapunkten.
Om du prövar lite så kommer du på det. Det är ganska enkelt.
Lycka till
Med bara SILVA-kompass och utan karta gör du så här. Innan du går in i skogen håller du kompassen så att den pekar ut ur skogen (motsatt håll mot det håll du går in i skogen). Sedan vrider du kompasshuset så att den röda pilen hamnar under den röda änden av kompassnålen.
När du ska ut igen håller du kompassen så att nålen hamnar över den röda pilen och följer kompassens (inte nålens) riktning.
Du kommer säkert inte ut precis där du gick in, men du kommer i alla fall inte att gå åt helt fel håll, eller i cirklar.
Jag tackar ödmjukast för de svar jag fått, men kompassen vill jag försöka klara mig utan. Jag är även ute med ekan ett par gånger i veckan, utan flytväst trots att jag inte är simkunig! Detta vill jag kalla sportfiske! Detsamma gäller när jag är ute i skogen. - VÄGRA BÄRA KOMPASS!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.