0 408 visningar

21 svar

Rökslöjing

Ola H

21 okt 2007 kl. 20:10

Hej!
Står i begrepp att steka rökslöjkivling men jag tänker inte äta den förrän jag kollat lite.
1. Stämmer det att den har mörka sporer. De hade lämnat mörka sporavtryck på varandra där de satt på stubben.

2. Läste någonstans här att den är bunden till barrved. Jag fick det till att dessa satt på en tydlig björkstubbe. är det möjligt?

3. Foten är trådig och nästan lite vedartad längst ner. Foten ska nog bort före anrättning. Verkar detta stämma?

Har jämfört med “Nya svampboken 2002 och tycker allt stämmer utom det här med björkstubben.

Har tagit bilder men kan har lite krångel med överföring till datorn idag.

0

klas jaederfeldt

21 okt 2007 kl. 20:12

det kan vara svavelgul slöjskivling, smaka påen bit, det skall smaka ungefär råa ärtor, inte bränna i käften

0

Ola H

21 okt 2007 kl. 20:15

Smaken stämmer Klas. Känns som att det är de 3 pusselbitarna ovan som behöver falla på plats.

0

"JAS"

21 okt 2007 kl. 21:27

Smaklig spis Ola! Har du haft kameran med dig ut? Jag skall nog ut en sväng i morgon får se vad som dyker upp då.

0

Ola H

21 okt 2007 kl. 21:47

Nu har jag ätit mig mätt på förhoppningsvis Rökslöjsjivling! I min smak suveräna. Nu är jag kanske lite föräten på kantarell men jag tyckte denna var ett strå vassare i smaken.

Fick aldrig något svar på om det kunde stämma med björkstubbe. Någon?

Kameran var med ut JAS, men dels var det tungt mulet o sen hittade jag inga klockrena objekt, utom en hackspett förstås som jag filmade i någon minut. Förresten 3,5 kg jättefina kantareller kan väl nämnas, fast inte som kameraobjekt då. De börjar bli tråkiga på bild.
Lycka till i morgon JAS!

0

"JAS"

21 okt 2007 kl. 22:29

Det verkar som om det skall bli mulet här i morgon men det kan ju bli en del svamp i korgen om det inte blir några i kameran. jag har faktiskt alldrig provat rökslöjingen får väl se om det går att hitta några i morgon.

0

tittit

21 okt 2007 kl. 23:01

Ja svartgrå sporavtryck stämmer-gärna på undervarande svampar.
Svavelgul smakar mycket beskt. Rökslöj smakar gott.
Här på västkusten har jag hittat rökslöj på barr och svavelgul på björk

0

Ola H

21 okt 2007 kl. 23:08

Tack Klas o Tittit!

Någon som vet hur gifthätting smakar eller luktar? Märks det om på smaken om man fått såna i pannan?

0

"JAS"

21 okt 2007 kl. 23:20

Hej Ola! Jag hoppas att du inte hade några sådana i pannan. Kolla här http://www.menyse.com/action/subProductGroup?moreProductGroups=true&productGroupId3=12967&productGroupId4=13040

0

Ola H

22 okt 2007 kl. 19:31

Nu har det gått ca: 22 timmar sen jag drog i mig stubbsvampen. Än mår jag hyfsat?!

0

"JAS"

22 okt 2007 kl. 19:36

Fortsätt med det. Men vad menar du med hyfsat, du mår altså inte riktigt bra eller?

0

Ola H

22 okt 2007 kl. 20:00

Nej då det är lugnt! Idag har jag dragit i mig ett rödvinsglas så det är nog det som gör mig lite småseg. ;)

0

Birgitta D

22 okt 2007 kl. 20:10

Tja är det gifthätting du ätit så lär inte symtomen visa sig än. Jag vet inte om rökslöjskivlingen växer på björk den växer nästan alltid på barrved. Gifthättingenväxer också nästan alltid på barrved. Tror du skämtar lite med oss.

0

"JAS"

22 okt 2007 kl. 20:17

Nja om jag inte har tolkat all info. fel så borde det vara 4 - 28 tim. som gäller. Så Ola kommer att hålla oss på sträckbänken ännu några timmar men jag tror han driver lite med oss. (Hoppas det i alla fall)

0

Ola H

22 okt 2007 kl. 20:46

Hej igen! Kollar på “dogwhisperer” på tv mellan reklampauserna.
Nejdå jag skojar inte, utom det där med hur jag mår. Ingen fara än i varje fall.
Jag bedömde stubben som björk med hyfsat stor sannolikhet. Nu är reklamen slut. Återkommer om en stund. Om jag lever. :)

0

Ola H

22 okt 2007 kl. 21:03

Har fortfarande problem med bildöverföring till datorn, men det ska bli kul när jag väl får ut bilderna att höra vad ni tycker det ser ut som.

0

Ola!

Sofia, Skåne

25 okt 2007 kl. 21:05

Eftersom jag idag hittat min första rökslöjskivling, kom jag att tänka på din tråd häromdan. Och blev lite skraj med tanke på gifthättingen. Du lever ju än, uppenbarligen. Kan du inte skicka in bilder på svampen du åt upp? Så kan jag jämföra. Sorry, om jag ser dig lite som en försöksråtta ;) Hur lagade du till dina rökslöjskivlingar?

0

Sofia

Ola H

25 okt 2007 kl. 21:18

Bilderna finn i tråden “Röksling”. Jag stekte dem bara rätt hårt i hyggligt med smör. En jämförelse jag gjorde var med trattar och där tyckte jag de var likvärdiga i smakvärde (det smakar ju faktiskt mest smör o salt) men i konsistens vann de lätt. Jag har aldrig fått till trattar åt “knaprighållet” någe vidar men detta lät sig gärna göras med “Rökslingarna”.
Lycka till!
Förresten, du är väl själv övertygad om vad du stoppar i munnen nu? Jag och flera här vill ha det till att du är på rätt spår, men det är ingen annan än du som får konsekvenserna.

0

Sofia

Sofia, Skåne

25 okt 2007 kl. 21:34

Nu har jag gått igenom tråden om röksling och tittat på alla bilder. Och jag är nästan säker på att det är röksling (himla bra namn). Jag plockade nämligem också svavelgul slöjskivling som växte intill och den smakar pyton. Och gifthätting kan det bara inte vara. Jag plockade bara ett par svampar på prov så jag kommer inte tillaga dem idag, men det verkar som om jag lärt mig en ny svampsort! Känns härligt. Tack för tillagningstipset, låter spännande. :)

0

Kapten Hammock

25 okt 2007 kl. 22:32

Rökslöjing, röksling…
Käre hjärtanes, här krymper svampnamnen i ett rasande tempo. Varför inte röxling, så sparar vi in ytterligare en tangenttryckning…. :-)

0

"JAS"

25 okt 2007 kl. 22:48

Bara man inte nu kommer av sig och blir rökt och börjar snacka böckling!

0

Sofia, Skåne

26 okt 2007 kl. 00:08

:)))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone