Hej!
Står i begrepp att steka rökslöjkivling men jag tänker inte äta den förrän jag kollat lite.
1. Stämmer det att den har mörka sporer. De hade lämnat mörka sporavtryck på varandra där de satt på stubben.
2. Läste någonstans här att den är bunden till barrved. Jag fick det till att dessa satt på en tydlig björkstubbe. är det möjligt?
3. Foten är trådig och nästan lite vedartad längst ner. Foten ska nog bort före anrättning. Verkar detta stämma?
Har jämfört med “Nya svampboken 2002 och tycker allt stämmer utom det här med björkstubben.
Har tagit bilder men kan har lite krångel med överföring till datorn idag.
Nu har jag ätit mig mätt på förhoppningsvis Rökslöjsjivling! I min smak suveräna. Nu är jag kanske lite föräten på kantarell men jag tyckte denna var ett strå vassare i smaken.
Fick aldrig något svar på om det kunde stämma med björkstubbe. Någon?
Kameran var med ut JAS, men dels var det tungt mulet o sen hittade jag inga klockrena objekt, utom en hackspett förstås som jag filmade i någon minut. Förresten 3,5 kg jättefina kantareller kan väl nämnas, fast inte som kameraobjekt då. De börjar bli tråkiga på bild.
Lycka till i morgon JAS!
Hej Ola! Jag hoppas att du inte hade några sådana i pannan. Kolla här http://www.menyse.com/action/subProductGroup?moreProductGroups=true&productGroupId3=12967&productGroupId4=13040
Eftersom jag idag hittat min första rökslöjskivling, kom jag att tänka på din tråd häromdan. Och blev lite skraj med tanke på gifthättingen. Du lever ju än, uppenbarligen. Kan du inte skicka in bilder på svampen du åt upp? Så kan jag jämföra. Sorry, om jag ser dig lite som en försöksråtta ;) Hur lagade du till dina rökslöjskivlingar?
Bilderna finn i tråden “Röksling”. Jag stekte dem bara rätt hårt i hyggligt med smör. En jämförelse jag gjorde var med trattar och där tyckte jag de var likvärdiga i smakvärde (det smakar ju faktiskt mest smör o salt) men i konsistens vann de lätt. Jag har aldrig fått till trattar åt “knaprighållet” någe vidar men detta lät sig gärna göras med “Rökslingarna”.
Lycka till!
Förresten, du är väl själv övertygad om vad du stoppar i munnen nu? Jag och flera här vill ha det till att du är på rätt spår, men det är ingen annan än du som får konsekvenserna.
Nu har jag gått igenom tråden om röksling och tittat på alla bilder. Och jag är nästan säker på att det är röksling (himla bra namn). Jag plockade nämligem också svavelgul slöjskivling som växte intill och den smakar pyton. Och gifthätting kan det bara inte vara. Jag plockade bara ett par svampar på prov så jag kommer inte tillaga dem idag, men det verkar som om jag lärt mig en ny svampsort! Känns härligt. Tack för tillagningstipset, låter spännande. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.