Hittade du några färgsvampar. Kan man torka dem och sedan anväda dem för färgning. Min koligas fru jobbar på fredriksdals friluftsmuseum och håller på med en massa saker. pilarbeten, luffarslöjd, rakikeramik, gjuter i cement, tovar stöperljus, ja gud vet vad hon inte pysslar med och så har hon färgat ull med svamp. Jag berättade att jag träffat en likasinnad här och så nämde jag garnerna du skall skicka och då föreslog hon att om jag hittar någon färgsvamp så kunde jag ju skicka dem till dig om det blir några mängder vill säga. Vilka arter och som sagt går det att torka dem?
Hej!
Det är några spindelskivlingar som är bra att torka!
Jag skriver färgnyansen efter svampens namn!
Blodspindelskivling Röd
Grönköttig spindelskivling Skarp orange
Kanelspindelskivling orange-gul
Rödskivig kanelspindelskivling rödbrun
purpurbrun spindelskivling ej provat
Gulskivig kanelspindelskivling
brungul gul
cinnoberspindelskivling växer tillsammans med bok har aldrig hittat någon! Rödorange
Lysticka beige färgad ticka som växer på hassel,rönn,björk gamla halvdöda träd och liggande mindre grenar på marken.
Om man droppar en droppe ammoniak blir det lila färg samma färg som garnet sedan får.
För att få ut färgen måste man tillsätta lite ammoniak.
Innehåller mycket färg!!!!
Lystickan kan ibland finnas i mängder i vissa hasselbestånd.
När den är torr har den samma färgen som ett sämskinn!
Blodspindelskivling, cinnoberspindelskivling och lysticka innehåller så mycket färgämne så att det lönar sig att spar enstaka svampar!
Rödskivig kanelspindelskivling finns i blåbärsskogen och mycket av här, men i år har färgsvamparna lyst med sin frånvaro, nu när jag plockat trattisar har jag hittat ungefär 1 liter med blodspindelskivling, den blir garnet ganska rött sedan orange aprikos och svagare efter varje efterbd som man lägger i garn!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.