0 462 visningar

2 svar

Var finns svampen?

Anna i Skåne

22 okt 2007 kl. 10:10

Är en glad amatör som smygläst här ett tag. I alla år har jag bara plockat kantareller (de är de enda jag varit säker på att de inte är giftiga :-))
Jag har i år bestämt mig för att även trattkantareller är enkla att artbestämma och därmed plocka.

Men, var hittar man dem? Glad i hågen har min man och jag gett oss ut flera helger och försökt hitta dem, senast igår hade vi en helgdag strax norr om Höör, kring Norra Rörum. Vi gick i blandskog, granskog och bokskog och kom hem med 1 ynklig liter. Förhoppningen efter att ha läst alla glada rapporter om hur man hittar hur många liter som helst var ju ialla fall 5 liter…

Är det någon som har några bra tips? Var ska man leta, i vilken typ av skog? Hur ska marken se ut och var finns dessa skogar? :-)
Jag är tacksam för hjälp och hoppas på att ge mig ut igen lördag!

0

buffy

22 okt 2007 kl. 19:05

I höst har jag hittat mkt mer i lövskog (bok & ek) än i mossig granskog - tvärtom mot förra hösten. De är förstås svårare att se nu när löven har fallit, men om man kollar noga invid trädstammar kan man ofta få upp ett “spår” att följa ut i löven. Trattkantarellerna var extremt tidiga i Skåne i år, och nu verkar det (trist nog) som om de avtar.

välkamouflerade

0

"JAS"

22 okt 2007 kl. 19:55

Jag håller med buffy. De bilder som kommer är 2 från idag 1+2 3;an tagen för en månad sedan och då var det rätt lätt att hitta de små uslingarna. Idag var jag ute 5 tim och fick ihop ca: 5 lit ocg då är jag en van plockare, så misströsta inte det är inte lätt att hitta dem i bokskogen och det är där de är i år. Det kan ta ett tag att få vad vi kallar för “Svampögon” men de kommer med tiden och så lär man sig var man skall leta men som buffy säger runt träd, stubbar söder och västsluttningar. Ge inte upp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone