Har fått ca 2 liter trattkantareller, och eftersom jag fortfarande ser mig som rejäl nybörjare och aldrig tidigare fått så pass mycket (pyttsan…) känner jag mig lite nervös. Jag kollar så här:
1. Om hatten ser lite spräckligt grå ut, och om den åtminstone har en liten inbuktning, men oftast ett några millimeter djupt hål. Jag tycker att alla hattar jag har kollat på av de jag fått ser precis likadana ut.
2. Sen skär jag av det understa på foten och kollar så att den är ihålig. Jag klämmer lite på foten för att känna att det är ihåligt (i synnerhet om den är så liten att man inte ser om den är ihålig). Jag kollar också att foten är gul eller grågul, men framför allt enfärgad.
3. Till sist kollar jag om den har åsar, och att undersidan av hatten är grå.
Utöver detta så kollade vi någorlunda noga vid själva plockningen, framför allt så plockade vi dem i stort sett en och en (glömde saxen).
Med dessa som tester kan jag väl knappast åka på något giftigt?
Det låter som du går grundligt tillväga, så du behöver nog inte vara orolig.
Det bästa är givetvis alltid att ta en bild och ladda upp hit, om du vill vara helt säker. Trattkantareller går att identifiera 100%-igt från en bra bild (där man ser både hattöversidor och undersidor på samma bild).
Niklas: Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Det räcker ju med 2 fruktkroppar som placeras så att man ser hatten på den ena och skivorna/åsarna på den andra…
Fast en annan metod är ju givetvis att bild-googla efter trattkantarell (Cantharellus tubaeformis) och jämföra. Jag gissar att du kommer få 984 träffar… :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.