Var ute en sväng idag på eftermiddagen alldeles nära bostaden och hittade flera roliga svampar bara jag lyfte lite på lövtäcket.
Alla 3 arter är funna på samma plats, i en liten glänta med inslag av enstaka individ av hassel, ek, lönn, asp och björk i ett område som annars domineras av tall och gran.
Alla 3 arter är mer eller mindre sällsynta (förutom den sista som är något vanligare). Gissningar på vad det kan vara?
Bra gissning på bild 2 Evus, min fingersvamp liknar gullhornet i färgen, men om man jämför dem i verkligheten så ser man att gullhornet är mycket större och har tjockare grenar. Min fingersvamp är bara 2-3 cm hög och har smala grenar med spetsiga grentoppar.
Hej Bibbi, ingen dum gissning på bild 1. Det finns många vita Clavaria-arter, men detta är ingen Clavaria. Det kanske inte syns så tydligt på bilden men toppen är platt och ser “avkapad” ut om man ser den rakt från sidan vilket är en bra karaktär för den här arten.
Jag väntar till tisdag efter kl. 19 innan jag ger de rätta svaren och hoppas att fler gissningar har hunnit komma in tills dess.
God natt!
Eftersom de rätta svaren redan har kommit in tar jag mig friheten att lägga ut svaren lite tidigare än utlovat.
Irene var först med de rätta svaren:
1. Fingerbägare (Clavicorona taxophila)
2. Saffransfingersvamp (Ramariopsis crocea)
3. Blek puderskivling (Cystolepiota sistrata)
Alla tre arterna har små fruktkroppar vilket säkert har bidragit till att de är förbisedda. Jämför med tallbarren i bakgrunden för att få en uppfattning om storlek.
Fingerbägaren var rolig att hitta, den har jag aldrig sett förr och jag känner inte till så många fynd från Sverige. Lena, de största exemplaren på bilden var ca 1.5 cm höga och 3-4 mm breda upptill.
Jag återkommer snart med ett par tester till från årets svampfynd, ett lättare och ett lite svårare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.