Angående debatten om skogsskövlingen
Har nog aldrig hört talas om att allmogen bett staten påföra en extra skatt, men nå´n gång ska väl vara den första. För att rädda skogen ber jag nu på mina bara knän till staten:
BESKATTA MIG! Ty jag har inte råd att avvara skogen.
Finns det fler som inte har råd så häng på!
Det är klart att du som svampuppköpare inte kan avvara skogen till kalhyggen då får du ingen inkomst!
Men det finns många människor som lever på skogsnäringen i olika former!
Att viss skog ska skyddas och att det kan se hemskt ut efter avverkningar är mycket tråkigt.
Så mycket körskador som dessa tunga maskiner ställer till med!
Skatter har vi tillräckligt det är bättre att bli trädkramare för att skydda unika skogar!
Det är ju just för att många lever av skogen som vi måste vara beredda att betala för den.
Min utkomst är det nog ingen fara för de närmaste 10-15 åren åtminstone. De kommersiella svamparna tycks faktiskt rent gynnade av “kulturskogen”.
Nej Elisabeth, det finns inget korsiktigt egenintresse i min ståndpunkt. Vad gäller skattetrycket så kan jag för egen del avsäga mig kyrkskatten om det kniper.
Skatteväxling är ju populärt. Höj bensinpriset en tia till. Mycket positivt skulle komma ut ur det.
Innan jag blir lynchad för det så förekommer jag med att jag naturligtvis tycker att de som är beroende av bilen för sin utkomst ska kompenseras fullt ut med skattelättnader för berörda resor.
Inte blir man gladare av det här!!
http://www.expressen.se/1.892139
Varför blir det sån’t himla liv när man skall höja bensinskatten - var är alla skogsmullar? OCH alla andra människor - fattar de inte vad skogen faktiskt betyder för dem också?
ola h ! du är då en märklig figur. lägga 3000 av din bruttointäkt för att bevara skogarna. du utgår alltså från att staten gör det avdragsgillt, eller ???? annars kostar det ju dig 6000 kr med en marginalskatt på 50 proc. och de 6 miljarder som så skall samlas in o räcka till så mycket !!?? är det tanken att det skall ersätta skogsindustrins exportintäkter och bidrag till landets bnp eller ???
sannerligen många skogstokiga tomtar här nu för tiden, eller ???
Tjena Per! Du är kul du. Om jag behöver en kurs i nationalekonomi så behöver du en i vardagsekonomi. Fråga mamma eller pappa om de är hemma vad som avses med “årsbruttoinkomst”.
6 miljarder räcker inte till att lösa in hela sveriges skogsareal men det kanske inte är absolut nödvändigt heller. Jag skrev att det räcker till en hel del å det håller du väl änå med om.
Utveckla lite mer vad du menar med att betala 3000 av din års- bruttolön för att skogarna med varg och allt ska bevaras till dina barnbarn.
Vargen strövar som bekant fritt i Sverige och den skiljer inte på statens eller bondens skog där den går!
Angående vargens återkomst i Sverige på 80 talet så var det ju i Värmland som stammen tog fart!
Har du läst vargmannens testamente?
SvD drar sitt strå till stacken
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_518177.svd
men sedan? Blockera ingågen till riksdagen med en hög motorsågar? En timmerbröte i plenisalen?
Eller bjuda regeringen på svamp? (Inte giftig alltså - utan mer för att visa skogens värde) Spela sällsynta fågelläten över Sergels torg?
Vore det i Frankrike så.............
Hej Elisabeth. Jag menar bara att skattetrycket inte är för högt så länge som pengarna går till något meningsfullt. Näst efter det vi redan beskattas för så ligger denna fråga mig närmast om hjärtat. Jaa, ungefär så. Du förstår vad jag menar va?
Håller inte med om att vargen strövar riktigt fritt i Sverige. På vissa håll smäller det när tillfälle ges. I Värmland har aldrig stammen hållit sådan fart att varken jag eller någon jag känner eller ens pratat med har sett en varg. Det konstaterandet innefattar flera tusen värmlänningar (varav många är “svamp/friluftsälskare). Ingen av dem har sett en varg!
Googlade på vargmannens testamente och fick tag i ett utdrag. Det var för lite text för att få en grundad uppfattning om syftet med boken men jag hittade några punkter som inte bör st oemotsagda.
“Ansvaret vilar nu tungt över de myndigheter, som tillåter de stora rovdjuren att öka på bekostnad av välskötta älg- och rådjursstammar”.
Min uppfattning i den frågan är på pricken tvärtom. Det är bara de stora rovdjuren som kan sköta en däggdjursstam. Människan har inte i närheten av de rätta förutsättningarna för att klara den uppgiften.
“Rekreationsvärdet i vargområdena försvinner”. Här talar han för sig själv och de han lobbar för. Rekreationsvärdet för min del och för de flesta jag känner skulle mångmångdubblas om vi fick varg till sällskap på svampturen.
jaha du Ola! det ligger nog rätt så långt i fjärran att få se varg på svampturen. Jag har surrat med en av våra kunder i flera år, han är naturfotograf från Tyskland, minns inte hans namn just nu. Han har tillsammans med någon svensk dito fotojagat varg i Sverige i många år och han säger att med deras erfarenheter och kunnande så skall det till massor av tur och ett evenerligt tålamod för att få se varg och de som är rädda för att stöta på dem borde nog vara hemma och läsa rödluvan i stället. Jag är betydligt oroligare för vildsvinen (jag visstas ju mer i deras trakter än i vargens)framför allt när en klant till jägare har skutit ledar suggan och övriga flocken vimsar rundor. Har varit väldigt nära dem på ostkusten söder om Västervik. Men normalt är de väldigt skygga de åxå pricis som vargen. Men hellre dessa djur i skogen än stor kalhyggen.
Hej!
Det är synd att du är så dåligt påläst Helena!
Författaren till Vargmannens testamente har tagit fram all FAKTA om vargens återkomst på 1980 talet uppe i norra Värmland och skriver vad konsekvenserna blir om rovdjursstammen tillåts att bli för stor i vissa områden!
Jag citerar ur boken
Bestämmer vår lagstiftande församling, riksdagen, att vi ska ha stora stammar av rovdjur så måste den också ta sitt ansvar för de skador rovdjuren orsakar. Därför blir det nu riksdagens uppgift att snarast stifta en lag som tillåter reglering av rovdjuren där detta behövs. Låt oss alla vara pådrivande i den frågan!
Jag är inte vargmotståndare och jag är inte rädd för vargen,har människan tidigare utrotat den har den en existens i vår fauna oavsett om den är “inplanterad eller inte” men jag tycker precis som Magnus i debatten Kan man slå ett slag för vargen? debatt tidigare på forumet.
Om jägare skulle jag vilja säga:
Det finns jägare som är viltvårdare och stora naturmänniskor!
Sedan finns det jägare som är köttjägare!
Och så finns det jägare som är troféjägare!
Det finns säker någon mer “typ av jägare”
I vårat område där jag bor finns både varg och lodjur inga stationära djur,därför när vargarna dragit förbi här har de inte varit “väntade”
De jagar som bekant i flock och dödar inte bara bytet som de behöver för hungern.
För de som vill läsa mer
http://www.infocentrum.se/html/vargsverige2006/#Infocentrum
Tack för ordet!
Hej!
Var det ingen som ville fortsätta att diskutera vargfrågan?
Det finns mycket FAKTA på nätet om man är intresserad att leta sanningen!
Här kommer en artikel från en bondes berättelse en egenföretagare i Värmland på landsbygden som blivit drabbad!
Läs och begrunda!
http://www.infocentrum.se/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=27&PHPSESSID=1d93527be0a10c78883bdd4d928b8f22
Det värsta med dessa händelser, det har ju hänt fler är väl förlusten av sina djur. Några har blivigt av med får som de haft i flera år och blivigt fästa vid, det kan jag tycka är tragiskt. Därimot den ekonomiska förlusten bör väl staten ta, de ersätter ju Samerna för deras rivna och påkörda renar. Sedan om jag har förstått saken rätt så hjälper elstängsel för inget djur går på ett sådant, även med detta borde man kunna söka bidrag av staten. Om inte, beskatta mig!
Hej Elisabeth, kul att du tar upp tråden. Tyckte väl att det borde finnas mer att säga och jag debatterar gärna. Nu tror jag visserligen att både för- och nejsidan i denna fråga har så pass bestämda uppfattningar att aldrig så goda argument kan rucka den andra sidan i sin grunduppfattning. Jag tror och hoppas istället mest på att sunt förnuft löser det hela på inte alltför lång sikt. Det som ska till tror jag är att myndigheterna jobbar hårt på att hitta nya lösningar på de problem som de värst drabbade utsätts för. I takt sedan med att de som skriker värst får allt mindre substans i det de skriker om så kommer motståndet att trubbas av tillräckligt för att det ska bli en hyfsad balans i vår värdefulla fauna. Hur som helst så kan vi väl ”tjafsa” lite oss emellan i väntan på att radikalare saker ska hända. :)
Jag måste snart snygga till mig lite för kvällens aktiviteter men jag lovar att ta upp tråden inom en snar framtid. Kanske hinner jag ett inlägg till nu innan frugan tar mig i örat. Vi får se.
http://www.rovdjur.nu en sida skapad av glesbygdsbefolkning FÖR rovdjur.
Där finns många nyttiga länkar
Nej. Om det är sant så är det nog en väldigt liten krets som har koll på det.
Är det sant så kan det väl tyckas att det kunde skötts bättre, men jag kan även sympatisera med de “skyldiga i så fall. Kan lätt se scenario för mitt inre att några handlingskraftiga människor tog något tillfälle i akt och lät det ske. För min del saknar det helt betydelse. Vad det än handlar så anser jag det meningslöst att haka upp sig på sökande efter hur och varför. Bättre att gå ut ifrån dagsläget och blicka framåt. Sanningen brukar komma krypandes tids nog.
Jag håller med dig att idag är det rätt ointresant vad som hände på 80 talet men för mig verkar det som det är viktigt att beskylla någon för att det finns varg i vårt område då det blir lättare att hävda att de (vargarna) inte borde vara här då det inte är lika naturligt om de blev hitförda från djurparker och Baltikum. Det debbateras ju en del om detta på tråden = Kan man slå ett slag för vargen?!
Hej!
Bra Helena att du satte in länken om rovdjur man ska inte läsa bara från “ett håll” när det gäller att sätta upp rovdjursstängsel så är problemet att många av de små bönder som har en flock får för husbehov och för att hålla marken öppen de väljer hellre att sluta med fårskötsel när de blivit drabbade,så har det blivit i vårat område.
Två böder har slutat med fårhållning sedan vargen dödat många får,en fårägare har kvar sina och ej varit drabbad men nu satt upp stängsel!
En vän till oss blev av med sin hund vid harjakt ett kortdrev i en skog där hunden varit hemma sedan den varit liten en mycket meriterande hund Jaktchampion vid mycket ung ålder bara cirka 4 år gammal tyvärr hade inte ägaren pejl på hunden den har aldrig blivit återfunnen det är exakt två år sedan.
Vargindikationerna duggade tätt i området efter det att hunden försvunnit.
Nedan kan ni läsa om den verklighet som är där vi har vargar tätt inpå oss!
Bra inlägg som du skrivit Ola H!
http://www.nwt.se/ArticlePages/200709/07/20070907082117_340/20070907082117_340.dbp.asp
Någonstans läste jag om en varghona som var trebent man visste inte om hon utsatts för tjuvjakt sedan läste jag att samma vargen hade hittats kommer inte ihåg omständigheterna men hittade inlägget i sajten ovan!
Usch och fy vilket lidande och om det är tjuvjakt så finns det många mer exempel!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.