0 483 visningar

14 svar

Nytt på lönnlöv

Tina N Kolsva

23 okt 2007 kl. 12:23

Inte stor ca 1cm konstig pryl. Är det över huvud taget svamp?

0

lilla my

23 okt 2007 kl. 12:50

Oj! Jo men visst ser det ut som en svamp, det tycker i alla fall jag, men vad ÄR det?

Nåt för stjärnorna att ta reda på åt oss?

0

lilla my

23 okt 2007 kl. 12:52

Eller vänta förresten, växte den på en nyponbuske, Tina? För det finns en parasitväxt som ser ut sådär, skulle kunna vara den! men vet inte för mitt liv vad den heter, tyvärr.

0

Tina N Kolsva

23 okt 2007 kl. 16:35

Nej, inte nypon lönnlöv.

0

Evus

23 okt 2007 kl. 19:00

Fin bild.
Det ser nästan ut som att någon gått förbi och fastnad lite med sin angoratröja där.

Annars kanske är en ullticka….skojar…

0

"JAS"

23 okt 2007 kl. 20:48

Hej Tina N Kolsva! Hoppas på en svamp eller hur. Jätte häfftig och bra bild. Bra Tina!

0

Irene A

23 okt 2007 kl. 22:14

Vilken blick du har för svampar Tina!
Jämför med detta:
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?mode=Reply&message_id=119174&obrazok_id=53426

Det är ett sterilt mycel som hör till gruppen “imperfekta” svampar, utan känd koppling till någon sporbärande art.

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 09:06

Oj oj, Anthina flammea intressant.
Hur vanlig är den ? Jag hittar inget att läsa på svanska. Har iaf ett namn.Du får gärna berätta mer Irene.
Tack för hjälpen.

0

Irene A

24 okt 2007 kl. 09:35

Anthina flammea kallas eldtofs på svenska. Så mycket mer vet jag inte om den. Ryman skriver “mindre allmän” i sin bok.

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 09:55

Eldtofs, passande namn.
Tack snälla du.

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 13:12

En bild till

Den liknar en delfin till höger

0

Hans v E

24 okt 2007 kl. 18:50

Ja det är ju inget tvivel om att den föreställer den där sista bilden i Ryman-Holmåsen. Jag trodde det var något litet påskdun! Och växer den verkligen på ett lönnlövsskaft? Ser nästan ut som ett tallbarr (med svampen barrsprickling)(på första bilden alltså).

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 20:36

Kom inte o tro att jag pyntar till påsk före jul;)
Helt säker på lönnlöv, jag bröt av det själv.

0

Eldtofs rustar sig till påsk

Tina N Kolsva

25 okt 2007 kl. 13:53

Eldtofsen gör verkligen skäl för sitt namn. Kolla hur den der ut idag.

0

Eldtofs rustar sig till påsk

"JAS"

25 okt 2007 kl. 14:21

Snyggt och kulatt det var en svamp. Kanon bilder Tina N Kolsva.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone