Hurra, det har alltså lönat sig att ha med Ryman in på muggen en stund varje kväll!!!!
*pinsamt rodnande* jo, jag vet att det verkar konstigt att gå på toa med en svampbok i knät, men i vissa perioder får jag banne mig ingen tid för mig själv, får inte ens vara ensam i badrummet för då vill min katt alltid vara med, men hon är tyst till skillnad från dottern och då hinner jag plugga lite…
2 av 3 rätta svar har inkommit hittills:
2. Gråstrumpig kamskivling
3. Blåmjölkig storskål
Kalkmjölnavling var ett bra förslag AS! Men det är inte rätt. Svamparna på bild 1 växer ofta i liknande miljö (kalkbarrrskogar) och har liknande doft (mjöllik). På min bild ser skivorna nästan nedlöpande ut men de är vanligen något mer urnupna. Fotbasen har ett vitt mycelludd som tyvärr inte syns på bilden. Ledtråd: Sporerna är knöliga och ej amyloida.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.