0 1336 visningar

17 svar

Svart trumpet i Skåne?

Sofia, Skåne

23 okt 2007 kl. 16:54

Jag undrar om någon hittat svart trumpetsvamp i Skåne den sista veckan? Eller är de slut för säsongen?

0

buffy

23 okt 2007 kl. 17:40

Hittade ca 1 kg förra onsdagen - dvs 6 dgr sedan - på Söderåsen. De var av god kvalitet men rätt svårplockade eftersom de växte i en halkig lövbrant med rullstenar.

0

Norma nö skåne

23 okt 2007 kl. 18:22

Jag plockade några liter i söndags.De är svåra att se bland alla löven.Svamparna var inte i samma fina skick som i september.Men de finns fortfarande.

0

Geraldine Palm

23 okt 2007 kl. 20:38

Hola Sofia! Hoppas du hittar några svarta trumpetsvampar. Själv har jag bara hittat dessa 1 gång i mitt liv, ute på Vätö i Norrtälje skärgård

0

Sofia, Skåne

23 okt 2007 kl. 20:42

Tack för all info! Vi gör ett försök på torsdag och hoppas på tur.

Hola Geraldine!:)

0

Dorota Gruszka

23 okt 2007 kl. 22:11

Hej Sofie !
jag hittade svart trumppet på en backe på vägen mellan Balingslöv och n. sandby. I lövaskog som var omringad av en granskog.Inte mycket men ca. 1 l. de var helt ok.
Var bor du??
Dorota

0

Sofia, Skåne

23 okt 2007 kl. 22:16

Tack för tipset Dorota! Jag bor i Malmö, men vi ska ut kring Hörby på torsdag, hoppas att vi har samma tur som du. :)

0

Dorota Gruszka

23 okt 2007 kl. 22:22

Hej igen !
jag bor också i Malmö och brukar åka just till höörtrakter, när jag har någon som kör mig.
är du intresserad att ha sällskap, någon gång.  Inte just på torsdag då jag jobbar. Skulle vara kul om Du hörde av dig.

0

Sofia, Skåne

24 okt 2007 kl. 02:49

Dorota! Jag har ingen bil och brukar inte köra själv. Eftersom jag får följa med en familj, har jag svårt att bjuda med dig också. Hade jag själv kört, hade du mer än gärna fått följa med. Sorry. Hoppas du förstår. :)

0

Brittis NV skåne

24 okt 2007 kl. 09:12

Var i Perstorp igår och plockade svart trumpet!

0

Sofia, Skåne

24 okt 2007 kl. 14:50

Det låter hoppfullt Brittis! :)

0

Brittis!

Geraldine Palm

24 okt 2007 kl. 14:57

Hittade ni mcket?

0

Brittis!

Brittis

24 okt 2007 kl. 15:53

Ett par liter bara! Men överraskande när man inte förväntar sig dem! Hoppas du har tur, sofia!

0

Brittis!

Sofia, Skåne

24 okt 2007 kl. 15:57

Hoppas jag med, Brittis. Jag lämnar rapport imorgon.

0

Dorota Gruszka

24 okt 2007 kl. 19:00

Tack Sofie !
Jag uppskattar ditt svar och förstår det naturligtvis. Jag skall ut själv och plocka på fredag men vet ännu inte om jag får skjuts. Oavsett vad så tänkte jag ta tåg el. bus men vet inte om det går komma fram på det visset och var ? Det är inte så långt till Höör, hörby m.m.
Tar gärna emot alla tips för att ha en bra svampdag.
Dorota

0

Sofia, Skåne

25 okt 2007 kl. 17:44

Vi hittade inga trumpeter :(
Det gick inte att gräva i 2 dm tjockt lövlager. Vi får tåla oss till nästa höst.

0

Geraldine Palm

25 okt 2007 kl. 23:17

Vad tråkigt, men den som väntar på någoting gott….

0

Sofia, Skåne

26 okt 2007 kl. 00:09

...väntar inte för länge. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone