Intressant Jan. Jag ser nämligen ett par förvirrande avvikelser i mina bilder jämfört med bilden i denna tråd: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=77132&fnr=1&sok=&Start=100&Offset=50&ipos=5
Tacksam för bådas engagemang. Kan nu någon hjälpa till att reda ut begreppen? Vore kul med fler vinklingar även om inget går att säga med absolut säkerhet.
Bra Irene A* . Vid det här laget borde de flesta som är inne här veta vad som smakar GRÖNA ÄRTOR och gör de inte det så ät inte. Vill man då verta vad det är för slöjing så får man väl fortsätta forska¨, dela och göra sporprov m.m. Rätta mig om jag har fel. Och sluta tjafsa skit på varje tråd gör något vettigt i stället som att städa toa eller så.
Tusen tack Michael! Jag har jämfört med Nya svampboken och allt jag kunnat hitta här i forumet. Det som avgjorde att jag vågade äta var smak och lukt som var angenäm och liknade mer gröna ärtor än mjöl som Pelle H säger att gifthättingen kan associeras till. Vad som fick mig att tveka mest i början var att jag tolkar växtplatsen som en björkstubbe.
36 timmar efter förtäring fick jag äntligen upp bilderna på skärmen och i förstorat skick upptäckte jag ett färgband högt på foten på ett av exemplaren (se bild 1 och 3). Detta liknar färgbandet på P. Holmergs bild av gifthättingen, vilket naturligtvis satte ny fart på oron. Nu är jag lite lugnare igen. Tack.
Stort tack också till Jan A som höll liv i tråden när den såg ut att falna och ett särskilt tack till Hans som “väckte” de förstnämnda. :)
Hans - Min kamera återger nog en aning för mycket blått. Du konstaterade detta själv för någon vecka sedan där du tyckte min hand var lite blå på en bild. Kolla sista bilden. Den är det rejält med ljus på.
En aning åt det violetta fick jag dem dock till även med ögat i verkligheten.
Gråviolett skulle jag kalla den typiska färgen på rökslöjskivlingens skivor när sporerna har mognat.
Här är en annan bild (säkert lite blåstick i den också):
http://www.funghiitaliani.it/uploads/monthly_04_2007/post-2832-1176898228.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.