0 280 visningar

24 svar

Röksling?

Ola H

23 okt 2007 kl. 17:54

Hoppas.

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 17:55

3 bilder till

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 17:58

Röksling blev det visst. Menar naturligtvis Rökslöjing!

0

Hans v E

23 okt 2007 kl. 18:24

Snarare stor kragskivling.

0

Rökslöjskivling?

Ola H

23 okt 2007 kl. 19:36

Ingen risk för gifthätting i varje fall då?

0

Rökslöjskivling?

Ola H

23 okt 2007 kl. 19:37

Kan tillägga att den största var ca: 5-6 cm i hattdiam.

0

Rökslöjskivling?

Jan A

23 okt 2007 kl. 19:48

För mig ser det ut som “röksling” men det räknas ju inte här, där diskutabla *-förslag brukar få råda… 

0

Rökslöjskivling?

Ola H

23 okt 2007 kl. 19:56

Intressant Jan. Jag ser nämligen ett par förvirrande avvikelser i mina bilder jämfört med bilden i denna tråd: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=77132&fnr=1&sok=&Start=100&Offset=50&ipos=5

Tacksam för bådas engagemang. Kan nu någon hjälpa till att reda ut begreppen? Vore kul med fler vinklingar även om inget går att säga med absolut säkerhet.

0

Michael Krikorev

23 okt 2007 kl. 20:02

Nog tycker jag att det ser ut som rökslöjskivling, men helt säkert vågar jag inte garantera. Läs beskrivningen i en eller flera svampböcker och jämför med dina svampar. Stor kragskivling är det iallfall inte.

0

Rökslöjskivling?

Irene A

23 okt 2007 kl. 20:03

Visst sjutton är det rökslöjskivling. Ta en rejäl tugga och känn efter vad de smakar.

0

Rökslöjskivling?

"JAS"

23 okt 2007 kl. 20:11

Bra Irene A* . Vid det här laget borde de flesta som är inne här veta vad som smakar GRÖNA ÄRTOR och gör de inte det så ät inte. Vill man då verta vad det är för slöjing så får man väl fortsätta forska¨, dela och göra sporprov m.m. Rätta mig om jag har fel. Och sluta tjafsa skit på varje tråd gör något vettigt i stället som att städa toa eller så.

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 20:17

Tusen tack Michael! Jag har jämfört med Nya svampboken och allt jag kunnat hitta här i forumet. Det som avgjorde att jag vågade äta var smak och lukt som var angenäm och liknade mer gröna ärtor än mjöl som Pelle H säger att gifthättingen kan associeras till. Vad som fick mig att tveka mest i början var att jag tolkar växtplatsen som en björkstubbe.
36 timmar efter förtäring fick jag äntligen upp bilderna på skärmen och i förstorat skick upptäckte jag ett färgband högt på foten på ett av exemplaren (se bild 1 och 3). Detta liknar färgbandet på P. Holmergs bild av gifthättingen, vilket naturligtvis satte ny fart på oron. Nu är jag lite lugnare igen. Tack.

Stort tack också till Jan A som höll liv i tråden när den såg ut att falna och ett särskilt tack till Hans som “väckte” de förstnämnda. :)

0

Sofia, Skåne

23 okt 2007 kl. 20:30

Mår du bra nu, Ola?

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 20:31

Tack bara bra Sofia!

0

Sofia, Skåne

23 okt 2007 kl. 20:37

Skönt att höra. Jag är en sån med både skärp och hängslen och så för säkerhets skull håller jag i byxorna också. Därav oron. :)

0

"JAS"

23 okt 2007 kl. 20:38

Hurrrmm, får be om ursäkt. Jag som är lite ordblind kanske skulle ta och knipa igen. Jag såg faktiskt inte Olas felsatvning “Röksling” vilket jag tolkade som helt rätt först, jag såg det nu. Hupp!

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 20:47

Mange tack även Irene o JAS! Såg inte era inlägg förrän långt efteråt eftersom jag själv tog lite tid på mig med ett inlägg och flera hann emellan.

Å JAS, vad ber du om ursäkt för. Min polett vill inte ramla ner riktigt där. :)?

0

Hans v E

23 okt 2007 kl. 22:06

Men dessa enormt violetta skivor!?

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 22:10

Hans - Min kamera återger nog en aning för mycket blått. Du konstaterade detta själv för någon vecka sedan där du tyckte min hand var lite blå på en bild. Kolla sista bilden. Den är det rejält med ljus på.

En aning åt det violetta fick jag dem dock till även med ögat i verkligheten.

0

Irene A

23 okt 2007 kl. 22:23

Gråviolett skulle jag kalla den typiska färgen på rökslöjskivlingens skivor när sporerna har mognat.
Här är en annan bild (säkert lite blåstick i den också):
http://www.funghiitaliani.it/uploads/monthly_04_2007/post-2832-1176898228.jpg

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 22:25

Den var det nog jag åt Irene!

0

Jan A

23 okt 2007 kl. 22:44

Ola, jag kontrar med ett tack till dig för det fantastiska nya namnet “röksling” som jag kommer att använda i tid och kanske också i otid.  Synd att “svavelsling” och “tegelsling” inte är lika bra.  Jag har dock fokus på matsvamp…

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 22:48

Då kör vi på det Jan. Röksling. :))

Undrar om den smakar bra med bökling?

0

"JAS"

25 okt 2007 kl. 23:20

Kollade nu som först genom denna tråd och såg ditt skämt om böckling, jag lovar att jag inte hade sett det innan, jag gjorde samma skämt. På den nya tråden Rökslöjing från dig Ola.

0

tittit

25 okt 2007 kl. 23:42

Ja visst ser det ut som rökslingar . Gott

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone