0 220 visningar

11 svar

hittade inget spännande

klas jaederfeldt

23 okt 2007 kl. 18:05

mer än denna vackra svamp
Ametistskivling

0

Hans v E

23 okt 2007 kl. 18:13

Nu har du väl ändå lagt på lite extra rött och blått! Va?

0

klas jaederfeldt

23 okt 2007 kl. 18:15

nej jag har inte ändrat färgerna den såg ut så

0

Hans v E

23 okt 2007 kl. 18:30

Fantastiskt!

0

Evus

23 okt 2007 kl. 18:53

Jisse, vilken häftig färg.
Den var ju på tapeten för några månader sen här också.
Jag vet inte vem som skickade in bild på den, men jag kommer i håg att många var tveksamma till färgen då.

Häftig.

0

buffy

23 okt 2007 kl. 19:36

Här är några knappt månadsgamla, nu är de vita de flesta.

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 20:02

Min vördnad för naturen växer inför dessa bilder. Tack Klas och Buffy!

0

"JAS"

23 okt 2007 kl. 20:17

Här i skåne är det den absolut mest dominerande svampen i bokskogen men så färggranna som klas svampar är har jag inte sett bland alla de tiotusentals som jag sett i år. Här kommer några bilder på hur de såg ut för ett tag sedan. Nu är de som buffy säger nästan vita.

0

"JAS"

23 okt 2007 kl. 20:24

En bild försvann, kommer här

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 20:56

Jag har bilder på trattkantarell som bortsett från färgen är bra nära identiska med dina bilder här!
Säkert att du inte har “piffat upp” ett par gamla trattbilder? :-)
Skämt åsido, experter får säga vade de vill. Dina bilder övertygar mig om att ametisten och tratten är genetiskt närstående.

0

"JAS"

23 okt 2007 kl. 20:59

Just nu är det ibland väldigt svårt även för ett tränat öga att skilja en ljus trattis från de ljusa ametisterna, höll på att ta fel ett par gånger igår. Så nog är de lika alltid.

0

Ola H

23 okt 2007 kl. 22:04

Detta tycker jag är mycket intressant.
amethystina o tubaeformis antyder ju inget släktskap. Kan det va så att vi närmar oss en punkt där total omklassifiering av bl.a. svampar blir nödvändig p.g.a all ny information som ofrånkomligen snart ger sig till känna med DNA-teknik o allt bredare kunskaper i stort? *orna här må bäva om allt plötsligt ställs på ände!?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone