0 315 visningar

18 svar

Hans v.E

klas jaederfeldt

23 okt 2007 kl. 18:12

fick in denna bild av en trädjobbare som skall kapa träd i Vasaparken, visst är det en stor vargmjölk eller va tror du

0

klas jaederfeldt

23 okt 2007 kl. 18:14

trädet är lönn å det är sådana som jag hittat den på förut

0

Hans v E

23 okt 2007 kl. 18:29

Ja jag med men säker är jag inte. Den har lite fel färg och saknar det bärnstensfärgade slemspåret. Sotägg har jag sett även på hösten… Skicka lite till Uno Eliasson.

0

klas jaederfeldt

23 okt 2007 kl. 19:48

jag har inte svampen, den fick dom inte bort hel, det jag tycker tyder på lycocala är att den verkar ha böejat en bit över svampen och sedan krypit nedåt, de sotägg jag har sett brukar vara ovala till runda

0

"JAS"

23 okt 2007 kl. 20:44

Hej Grabbar! Vad är sotägg??

0

Jas

klas jaederfeldt

23 okt 2007 kl. 22:02

sotägg är en myxomycet

0

Jas

Ola H

23 okt 2007 kl. 22:14

en myxomycet JAS! Glöm inte det nu!
:))

0

Jas

Hans v E

24 okt 2007 kl. 19:00

Och myxomycet = slemsvamp (numera ett eget “rike”, skilt från svampriket).

0

Hans v E

24 okt 2007 kl. 19:07

Bägge arterna vi pratar om är myxomyceter.

0

Klas

Hans v E

24 okt 2007 kl. 19:11

Det var observant. Jag tror också mest på Lycogala flavofusca! Bara Volvariella bombycina fattas.

0

Klas

"JAS"

25 okt 2007 kl. 15:05

Slemspår och prylar man kan tro att ni snackar om en snigel. Tack för svaret i alla fall får väl kolla på nätet men där fanns inte mycket om sotägg, inte på svenska i alla fall. ha de bra.

0

jas

klas jaederfeldt

25 okt 2007 kl. 16:12

du har nästan rätt, enket så är en myxomycet ett djur( i dess mjuka form som kallas plasmodium) som kryper fram på underlaget, och den lämmnar i dessa fall efter sig ett slemspår, när djuret har ätit sig mätt så byter den skepnad (slutar krypa och blir hårdare) och blir en fruktkropp (en sådan som svamparna har) och denna sprider sina sporer

Övre bild Stor vargmjölk, du ser det oranga slemspåret ovanför svampen,  bild 2 äe Sto

0

jas

klas jaederfeldt

25 okt 2007 kl. 16:19

skulle skriva att bild 2 är Sotägg som plasmodium ,men det fick inte plats bland bilderna

0

jas

Marit D

25 okt 2007 kl. 16:21

Det var väl de här svamparna Linné tyckte var svåra att avgöra om de tillhörde växtriket eller djurriket kanske?

0

Marit

Hans v E

25 okt 2007 kl. 16:51

Du menar när han kallade svamparna “ett strövande pack”. Ja kanske det.

0

Intressant....

Evus

25 okt 2007 kl. 17:16

......som bara den.
Så har man fått lära sig något nytt i dag igen här..

Djur som byter skepnad och blir en fruktkropp när den är mätt.

:-)

0

jas

"JAS"

25 okt 2007 kl. 22:56

Lavar, alger och svampar och nu djur åxå. Ja jag har läst en del om detta men det du nu förtäljer mig var nytt. Mycket facinerande. Tack klas för att jag fick lära mig något nytt.

0

jas

Jan A

26 okt 2007 kl. 00:02

Det är inte bara myxomyceter som tänker till… Vissa tickor (bl.a.) som lever av/på dött trä, lågor, stubbar etc. bildar ibland inte fruktkroppar förrän de börjar bli oroliga att maten ska ta slut!  De byter då strategi för att kunna “gå vidare”.

0

jas

klas jaederfeldt

26 okt 2007 kl. 16:39

givetvis är det så Jan, men de kryper inte synligt omkring på substratet

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone