0 124 visningar

8 svar

Fläckkantarell

Kristina

1 sep 2005 kl. 13:28

Jag undrar vilka kännetecken som finns på fläckkantarell, förutom eventuella fläckar och gaffelskivor.

0

Anitha Lundberg

1 sep 2005 kl. 15:14

Vita skivor
Grå hatt, mörk till lite ljusare, kan ha en liten knopp på hatthuvudet. När den blir lite äldre får hatten en kantarelliknande form.
Foten ljus med gråa inslag. Späd.

0

Kristina

2 sep 2005 kl. 09:51

Tack

0

Maria

7 sep 2005 kl. 17:33

När börjar de komma?

0

Anitha Lundberg

7 sep 2005 kl. 18:10

Det beror på vart du bor. Jag bor i Umeå och de har börjat så smått. Jag vet att de även i Luleåtrakten har börjat komma. Det är en sensvamp som kommer ungefär samtidigt som trattisar och frostvaxingen.

0

Bo E-son

7 sep 2005 kl. 19:00

Har ni tips på hur man använder den.

Har inte sett den, såvitt jag vet, men det händer ju ibland att man upptäcker nya arter och då kan det vara intressant att veta om den är något att samla i svampkorgen?

0

Anitha Lundberg

7 sep 2005 kl. 20:49

Använd den som trattisen, torka eller förkoka och frys in. Jag tycker att den smakar som en mild variant av trattis.
Tillhör en av mina favoriter.

0

Bo E-son

7 sep 2005 kl. 20:52

Tack för tipset.
Tror inte det blir så många att det behöver torkas, men vore gott att prova den om jag skulle råka på den!

0

Anitha Lundberg

8 sep 2005 kl. 18:13

Den kan vara svår att upptäcka. Kolla där frostvaxingen växer. I mossa, mager eller lite tjockare. Jag brukar plocka fläckkantarellen ända in i mitten på december. Ganska festligt att plocka djupfryst svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone