Det finns två skillnader. Rörlagret hos gallsoppen har en vit-rosa ton - KJ har gul-grön. Det gäller “vuxna” exemplar, men också de unga kan ha en rosa skimmer.
Skillnad nr. 2
KJ har ett vit/ljust ådernät på ljusbruna foten, gallsoppen har ett brunt/mörkare nät på ljus fot.
Men som ni alla hänvisar till är smaken den helt avgörande skillnaden.
Theresa
Hej, några gallsoppsfrågor:
1) Hur vanlig är gallsoppen egentligen? Har plockat KJ hela mitt 27-åriga liv och ALDRIG fått en fördärvad stuvning, trots att jag inte vet hur en gallsopp ser ut…
2) Om man nu i framtiden skulle få med en rackare, kommer man känna det på lagen/enstaka bitar när man förvällt och ska frysa in? Själv kan jag ju inte låta bli att smaska i mig några nävar direkt från stekpannan. Skulle man märka det då? Eller är det bara gallsoppsbitarna som är oaptitliga?
Prata med svamparna! Ställ frågor!
Felet är att nästan ingen vågar prata med svamparna. Däremot pratar folk med hästar, hundar, katter, krukväxter och med sig själva. Men ingen som jag känner pratar med svamparna. Enda undantaget är jag själv.
Jag brukar fråga rakt ut utan krusiduller: Är du en Gall-Johan eller är du en Karl-Johan. Det kan jag säga dig, Linda, det finns inte många som är så ärliga som svampar. De ljuger aldrig!
Slutsats: Fråga svampen vad den heter. Detta knep har alltid funkat för mig och säkert även för dig.
LYCKA TILL!
Hej Fia!
Jag har själv aldrig fått med någon gallsopp för jag tycker att den är ganska lätt att känna igen - om jag är det minsta tveksam så smakar jag bara på den och då vet man genast. Min granne däremot hade fått med Gallsopp när plockade Karl Johan. Hon gjorde en - som hon trodde - jättegod stuvning, men hennes gäster trodde att hon försökte förgifta dem.
Det verkar vara väldigt olika, olika år, med förekomsten av Gallsopp. I år har vi inte hittat mer än ett par stycken.
Fixade nyss till en underbar gryta härhemma….men tji fick jag, har plockat mycket svamp så döm om min förvåning när jag för första ggn nu fått en gallsopp i burken =(...kan säga att hela min gryta smakade ruskigt illa efter detta.
Allt tog smak…starkt o beskt så det brändes på tungan
Jag har först i år, efter ca 40 år i svampsvängen, faktiskt av ren nyfikenhet smakat på gallsopp. Usch…smak som T-röd luktyar var ingen dum liknelse!
Annars tror jag att jag har följt Bengt Sandhs råd…har nämligen alltid kunnat skilja på stensopp och gallsopp. Tycker nog inte de är speciellt lika heller, den jag provsmakade var faktiskt mer lik en björksopp!
Vad gäller förekomsten så tycker jag att den är ganska vanlig i bergig tallskog. I övrig terräng har jag nog inte sett den så ofta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.