0 315 visningar

3 svar

Ola H och gifthättingen

Jan A

24 okt 2007 kl. 00:07

Ingen * tyx bekymra sig över detta ditt bekymmer, så en äkta amatör (s.s.), får väl ta hand om det.

I min relativa ungdom, för c. 60 år sen, gällde i allmänhet Bengt Cortins idéer, och då ansågs gifthättingen ätlig och ganska god, dock under annat svenskt namn.  Såvitt jag vet dog ingen av den, kanske för att den sällan förekommer i därtill tillräckliga mängder!

Egentligen är det bara en matsvamp som du behöver lära dig skilja från gifthättingen (eller snarare tvärtom).

Den ätliga och mycket goda art som kan förväxlas med gifthättingen, kallades förr “föränderlig tofsskivling”.  Ingelström utgöt sig lyriskt över dess “vackra latinska” namn (Pholiota mutabilis), lika vackert som svampen är god!  Fortfarande är vi många som anser den vara en toppsvamp eller t.o.m. den allra bästa som finns, trots att den nu heter Kuehneromyces mutabilis.
Förutom vad du kan läsa dig till i de bästa svampböckerna, så måste du lära dig skillnaden i doft/lukt.  Den föränderliga har en mycket särpräglad doft, som du om du en gång lärt dig den, aldrig tar fel på.  Dessutom häckar den på lövstubbar; björk i första hand, men dessutom, tyvärr inte alltför sällan, också på gran. 
Prova hattarna av “stubbskivlingen”, valfritt tillagade, och du är frälst!

Döda och döende granrötter är typsubstratet för gifthättingen, som (enligt uppgift—jag har aldrig sett det) sällsynt kan förekomma också på lövstubbar o.d..  Lär dig dessa arter, helst med hjälp av nån gammal och erfaren svampplockare!  Det är dom som kan det.

(På döda el. döende granstubbar och rötter hittar du, främst så här års, också den goda “rökslingen”, som dock INTE ska behöva förväxlas med gifthätting eller föränderlig stubbskivling. 
Och den kan du väl nu!)

0

Göran H

24 okt 2007 kl. 00:22

Vackert skrivet. Du är förmodligen så gammal som du
påstår.

0

Jan A

24 okt 2007 kl. 09:47

När Jonnie m.fl. och jag avhandlade mina tama leopard- och kölsniglar lovade jag, att ljuger, det gör jag bara för att rädda livet.

0

Ola H

24 okt 2007 kl. 19:31

Jan A! Jag är rörd till tårar och jag ljuger nog inte mycket oftare än du. Mycket väl skrivet. Jag förstår allt du säger och köper det dessutom.
Jag har länge insett att svampar med minsta risk för förväxling kräver hjälp av någon erfaren. Tyvärr har jag ingen sådan i bekantskapskretsen (än så länge).
Jan! - Tack. Hoppas jag får tillfälle att hjälpa dig någon gång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone