0 226 visningar

8 svar

Katten också!

Bengt Sandh

24 okt 2007 kl. 00:43

I dag var jag ute på den näst sista svampexkursionen innan avresan på måndag till Madeira. Jag plockade 4,5 kg trattkantareller varav de flesta var stela som finnar av frosten. Till min stora förvåning och glädje dök det upp ett par hekto rödgul trumpetsvamp bland trattisarna.

Till middag blev det således stekta fjärilskotletter med stekta bananer. Som tillbehör var naturligtvis mina trumpetsvampar klockrena. Med stor omsorg förvälldes dessa och stektes i smör för att förgylla måltiden. Förutom dvärgschnauzern Rufus och favorithustrun Svea Silverstolpe-Johansson-Sandh bor här snart 16-åriga bondkatten Pepsi.

Denne kattman är passionerat förtjust i stekt Karl-Johansvamp, vilket jag har varit klar över i många år. Att han också har upptäckt att vanlig kattmat är kattskit i jämförelse med smörstekta rödgula trumpetsvampar blev jag klar över efter att ha lämnat dessa obevakade under ett par minuter.

När jag således skulle sätta mig för att avnjuta min måltid och skulle ta svampen från stekpannan så var den tom.

KATTEN OCKSÅ!

0

Enelie, Linköping

24 okt 2007 kl. 00:53

Jag blir minst sagt hungrig när jag läser din beskrivning av middagen.
Vilken festmåltid…
Om nu inte Pepsi hade tagit de godaste bitarna vill säga.

Fy, katten…vilken frossare!

0

Bengt Sandh

24 okt 2007 kl. 00:56

Jag släppte ut honom för en stund sedan och…

...det trumpetade ordentligt när han gjorde sina behov i grannens barns sandhlåda. Tydligen inte det bästa för en liten kattmage.

0

cicki T Belgien

24 okt 2007 kl. 00:57

Eftersom det här var din näst sista svampexkursion i Sverige, så hoppas jag att din sista/senaste/nästa blir bättre! Tar du med dig Svea Stolpen, Rufus, Pepsin och andra div husdjur till Madeira?

0

Bengt Sandh

24 okt 2007 kl. 01:00

Svea Stolpen! Hahahaha! Jag tror jag smäller av.

Ja, hon får följa med, resten blir hemma.

0

Enelie, Linköping

24 okt 2007 kl. 01:14

Håll för öronen ordentligt imorgon.
Det kan vara risk för att både grannbarnen och grannen trumpetar också när de upptäcker Pepsi´s nattliga bravader.

0

susann

24 okt 2007 kl. 18:59

min förra katt älskade oxå smörstekta kantareller hon hade även den goda smaken att följa med i skogen och plocka. fast det var väl i sanningens namn jag som plockade men hon markerade svampen med högljudda skrik.

0

Dorota

24 okt 2007 kl. 19:10

Min katt älskade endast smöret. Bengt !
Jag tror att katten vill ha ett annat namn. Inget dryckbart, varken peppsi el. madeira. Något konkret att sätta tänder i.
Tycker verkligen synd om dig… kotlett med banan låter mums.
Ha en bra resa till Madeira..
Dorota.

0

Conny Källvik

10 jul 2008 kl. 10:34

Älgen också
Är verkligt förtjust i rödgul trumpet och hinner ofta före mig dimmiga mornar och repar svampen för mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone