I dag var jag ute på den näst sista svampexkursionen innan avresan på måndag till Madeira. Jag plockade 4,5 kg trattkantareller varav de flesta var stela som finnar av frosten. Till min stora förvåning och glädje dök det upp ett par hekto rödgul trumpetsvamp bland trattisarna.
Till middag blev det således stekta fjärilskotletter med stekta bananer. Som tillbehör var naturligtvis mina trumpetsvampar klockrena. Med stor omsorg förvälldes dessa och stektes i smör för att förgylla måltiden. Förutom dvärgschnauzern Rufus och favorithustrun Svea Silverstolpe-Johansson-Sandh bor här snart 16-åriga bondkatten Pepsi.
Denne kattman är passionerat förtjust i stekt Karl-Johansvamp, vilket jag har varit klar över i många år. Att han också har upptäckt att vanlig kattmat är kattskit i jämförelse med smörstekta rödgula trumpetsvampar blev jag klar över efter att ha lämnat dessa obevakade under ett par minuter.
När jag således skulle sätta mig för att avnjuta min måltid och skulle ta svampen från stekpannan så var den tom.
KATTEN OCKSÅ!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.