0 259 visningar

5 svar

Vit ticka

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 09:50

som jag tycker ser lite skum ut. Sitter på en jätte stor poppel i Köping.Är den angripen av snylting? Luktar inget spec.Vackert vit är den.Minst 15 cm på höjden.

0

Irene A

24 okt 2007 kl. 10:24

Jag tycker också att det ser ut som Tyromyces fissilis. Den heter apelticka på svenska och är inte synonym med skumticka, Spongipellis spumeus (men i tidigt stadium kan de vara ganska lika varann).

0

Michael Krikorev

24 okt 2007 kl. 13:49

Hej Tina. Är svampen mjuk eller är den trähård? Är den trähård så skulle jag inte utesluta att det kan vara en ung platticka. Den kan ibland se sådär oformlig ut. Skriv med fingernaglarna på porytan, blir det bruna streck där du har ritat så är det förmodligen en platticka.

Är tickan mjuk så är Francos och Irenes förslag om apelticka en bra utgångspunkt, men jag tycker inte riktigt det ser ut som en typisk apelticka heller. Skumticka är det nog inte, den har en mer raggluden ovansida.

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 16:34

Jag har 2 mil dit o sällan bilen hemma. Mjuk var den inte.Om brunfärgningen kommer relativt snabbt skulle jag ha sett det för jag pillade på den. Lovar att jag far dit nästa gång vi styr mot staden.

0

Vit ticka igen

Tina N

1 jan 2008 kl. 16:35

Den här hade jag med i Oktober.Det blev inte riktigt klarlagt vad det är. Har nu varit dit igen o den finns kvar.Har fått lite bruna fläckar, krympt en aning.Missfärgas inte vid beröring och är stenhård. Smakade på den, det gör jag inte om,lika besk som färsk malört.Är säkert bra till brännvinskrydda.
Är dessa iakttagelser till någon ytterligare vägledning?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone