0 436 visningar

15 svar

Fårtickorna är borta

Linda E

24 okt 2007 kl. 12:34

Har flera ställen där mängder av fårtickor brukar växa. Men i år finns inte en endaste en på någon av ställena. Vet någon varför? Har det varit för blött för dom?

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 13:41

Samma sak här hos mig.

0

lilla my

24 okt 2007 kl. 13:43

Inga fårtickor i mina lokaler i Östergötland heller, faktiskt… har nog inte sett en enda i år, brukar annars lyckas förväxla dem med taggsvamp och plocka dem av misstag fast jag inte gillar dem.

För blött tror jag, eller för kallt kanske?

0

Helena A

24 okt 2007 kl. 14:25

I mina sörmlänska skogar har jag sett en enda (för gammal) under hela säsongen.
Här har det varit alldeles för torrt.

0

Geraldine Palm

24 okt 2007 kl. 14:56

I skogarna runt Saladamm har jag bara sett några iår, annars förr om åren brukar det finnas gott om dem där. Jag gillar inte heller dessa.

0

Linda E

24 okt 2007 kl. 16:26

Jag tycker dock om att använda svampen till bla. svampbiff. Tacksam svamp då man hittar så mycket av den. Så lite trisst i år då skogarna är tomma. :(

0

Lena M

24 okt 2007 kl. 18:07

Några st. hittade jag tidigare på säsongen, men som ni säger det brukar finnas rikligt av den annars. Tycker den är god att steka.

0

gunhild umeå

24 okt 2007 kl. 18:33

Runt Bjurholm speciellt på Balbergets sydsluttning fanns det gott om fårticka tidigare nu är dom frusna och nedvissnade. Vad man nu kan hitta i svampväg är rökslöjskivling fläckkantarell en och annan frostvaxing och trattkantareller.

0

Ola H

24 okt 2007 kl. 20:32

Jag köper ju fårtickor och fick då in några tiotals kilo i Juli o början på augusti. Sedan nada trots att vi erbjudit mycket bra priser. Detta då på ett upptagningsområde á ca: 500 000 ha i värmland, Dalsland. Kanske något liknande fenomen som med Karl-Johan?

0

Ola H

gunhild umeå

24 okt 2007 kl. 20:51

Synd att vårt land är så avlångt.
Vad används fårtickorna till som du köper in?

0

Gunhild

Ola H

24 okt 2007 kl. 21:27

En norsk kund köper det mesta. Kan bara gissa att de går till restaurang eller mindre troligt butik. De går i vart fall inte till någon vidareförädling, det vet jag.

0

Ola H

gunhild

24 okt 2007 kl. 23:09

Tänkte att dom kanske användes i leverpastej (färgade med järn) istället för tryffel.

0

Ola H

"JAS"

24 okt 2007 kl. 23:16

Vad att säga om dessa levsmedelsproducenter. se min tråd tryffelolja, bluff å båg överallt. (jag vet om detta med leverpastej, det är väl vedertaget att det är en bluff)

0

Fårticka

Göran H

25 okt 2007 kl. 01:03

Linda E, hoppas du inte bryr dig om vad folk har för uppfattning om Fårticka. Det är en utmärkt matsvamp, vilket du säkert redan känner till, eftersom du eftersöker den. Jag saknar den också. Den är användbar tillsammans med en mängd sköna maträtter (vilket du också säkert känner till)  Kort sagt, till er andra, “Sluta hata Fårtickan” Sveriges mest dissade svamp.

0

Fårticka

lilla my

25 okt 2007 kl. 08:02

Håller med Göran, man plockar ju det man tycker om själv, eller hur? Hoppas du inte tog illa upp, Linda, jag kan tänka mig att du kanske inte heller skulle välja exakt samma svampar som jag jagar efter. Har en kompis som gillar fårticka, hon brukar få mina fynd och sen får jag vårtig röksvamp av henne för hon kan inte med dem.

0

Fårticka

Linda E

25 okt 2007 kl. 20:07

Ingen fara, alla har vi olika smak. Annars skulle skogarna va tomma. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone