Hej!
Någon som kan hjälpa mig med identifieringen av denna svamp, som verkar vara en gul trumpetsvamp?
Den växte tillsammans med en hel mängd likadana på en stig utanför Stockholm. Precis bredvid hittade vi svart trumpetsvamp. (Är det väl?)
Den gula svampen luktar kantarell, men är helt platt undertill - inga räfflor.
Jag bifogar bilder på båda svamparna. Kan inte se att gul trumpetsvamp är omnämnd i mina svampböcker.
Hej!
Ja, jag blev lite paff när jag såg att det redan fanns en Tanja! Man är inte van, eller hur…?
Var först så koncentrerad på min konstiga svamp och kollade inte igenom forumet särskilt noga…börjar nu bli orolig att det handlar om en mössmurkling, såg precis ett tidigare inlägg om dem.
Vilket trevligt forum förresten!
Hälsningar från
Hej Tanja A!
Nej någon mössmurkling är det inte! Kul med en svart trumpetsvamp som är gul - det har jag aldrig sett! Försök göra som Michael ber dig om så fördjupas svampkunskapen.
Utanför ämnet så finns det i Sverige 2354 kvinnor som har förnamnet Tanja . Av dessa har 1907 namnet Tanja som tilltalsnamn/förstanamn. Sådana upplysningar kan man få här: http://www.scb.se. Klicka på namnstatistik.
Hej Tanja , din svamp är tillräckligt spännande för att den skall beläggas på Riksmuseet, vi har ett sådant fynd sen förut. men om du tänker sända den så måste följande uppgifter medfölja,
Landskap, Socken (församling) närmare fyndställe (Tex, xx meter S sjön XXX), Hur den växte, insamlarens namn, datum för insamlingen. sänd den till (torkad och förpackad i papper, ej plast, till Naturhistoriska riksmuseet Sthlm.
Sek.Kryptogambotanik
Svampherbariet, Klas Jaederfeldt,
box 50007
10405 Stockholm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.