0 380 visningar

10 svar

Vargmjölk o Ullklubbor

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 13:19

Tror att jag hittat Röd ullklubba
Arcyrin incarnata på bild 1

Och bild 2 o 3 Mogen Vargmjölk
den senara öppen med synligt sporpulver. Heter det sporpulver?

Stämmer mina förslag?

Puttar igen. runt centimetern.

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 13:42

Ob! det är inte kiwifrukt.

0

klas jaederfeldt

24 okt 2007 kl. 15:36

kan inte din etta vara Ascocoryne sarcoides (konidiestadiet)

0

Hans v E

24 okt 2007 kl. 18:41

Jodå det är Ascocoryne sarcoides - violett geleskål, konidiestadiet.
Arcyria är annars ett vackert släkte slemsvampar.

Det råder delade meningar om man ska kalla det sporpulver. Motståndarna tycker att det låter som något malet och vill kalla det sporavtryck i stället. Men man trycker ju inte svampen mot ett papper för att se sporfärgen, så sporavfall vore bättre. Men det är ju ändå ett pulver av sporer.

0

Tina N Kolsva

24 okt 2007 kl. 20:58

Tittade på Klas bild på geleskålarna de är ju jättestora, då jämför jag med barret på bilden.Hur stora är de på din bild?
De jag fotat är ca 1mm.

0

Hans v E

24 okt 2007 kl. 21:40

Tar tillbaks det där med sporavfall. Låter ju inte bra heller. Man associerar till sopor och mjäll. Spormassa kanske.

0

klas jaederfeldt

24 okt 2007 kl. 21:44

minns inte storleken direkt skulle gissa på ca 5 -7 mm, men det är en svamp som brukar visa sig på lövved på senhöstarna

0

"JAS"

24 okt 2007 kl. 21:58

Varför inte sporavtryck det heter ju fingeravtryck eller?

0

Hans v E

25 okt 2007 kl. 12:47

Jo men då trycker man ju fingret mot något.

0

Tina N Kolsva

25 okt 2007 kl. 12:59

Kan vi kalla det sporstoft?

0

Hans v E

25 okt 2007 kl. 14:32

Nja.., då låter det som ännu finare än pulver. Jag håller på sporpulver i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone