Hej!
Någon som vet hur länge svampen skall ligga framme för att bli ordentligt torr. Torkade kantareller och la i plastburk. När jag kollade på dem dagen efter var de något mjuka igen, kändes inte helt hygieniskt. Speciell burk som skall användas? Mörkt?
Mira
Ingen expert direkt men varmt tror jag inte på för då kan ju den lilla fukt som finns kvar i svampen, visserligen tränga ut ur svampen men inte ta vägen någonstans så i värsta fall kanske det blir kondens i plastburken med därpå följande mögel eller liknande.
Torrt, mörkt och inte över rumstemperatur tror jag på och förpackning där inte fukt kan tränga in.
Jag följer Francos tips, svampen ska vara så torr att den går att smula sönder mellan fingrarna. Bakterier behöver vatten för att växa. Om svampen är snustorr, kan de inte växa. När svampen är snustorr, ska den förslutas i en burk och locket ska dras åt så hårt man kan, för att fukten inte kan komma in. Om man gör så, håller sig svampen fin i flera år. Allt enl Francos tips. :)
Mira.
Jag har råkat ut för detta också.
Har då lagt svamparna på en plåt och satt ugnen på lägsta värme “varmluftsugn” (fungerar säkert med vanlig ugn också ).Ugnsluckan halvöppen. Det behövs bara nåra minuter, sen är de snustorra. Lägg i glasburk och du har inga problem längre.
Tja, om man konserverar svamp så använder man konserveringsburkar för att det skall fungera bra, så jag använder konserveringsburkar för torkad svamp åxå och då funkar det, dvs om svampen är riktigt torr när man lägger den i burken och någon exakt tid finns väl inte utan när den är torr så är den torr och alltså inte halv torr eller sisådär utan bara torr som fnöske!
JAS.
De svampar jag har torkat har varit snustorra , men trots det, när jag efter någon dag kollat,så
är de lite mjuka.Det bör ju räcka med glasburkar med tätslutande lock. Konserveringsburkar är väl OK , men de blir väl inte bättre än vanliga glasburkar om man inte
kör med koserveringsmetoden, och det gör man ju inte med torkade svampar.
Jo, har du en felfri konserveringsburk med gummiring är denna säkrare en en med skruvlock. Och så när du har torkat svampen så i med den i burken omedelbart inte 5 - 10 min i köket eller så i med den i burken omdelbart och är den riktigt torr när du lägger den i burken så fortsätter den att vara torr om nu inte burken “läcker”.
Kvaliten på dagens konserveringsburkar är nog inte alltid den bästa, men för att förvara torkad svamp behövs det det nog inte sådana. Det räcker med vanliga glasburkar med tätslutande lock.Problemet här var ju svampar som inte var riktigt torra och det gav jag ju ett tips på.
Nej tusan heller, jag kör med ett Italinskt fabrikat i rent glas har inte namnet i huvudet just nu, har torskat på en del andra tillverkare som inte funkat, köpte 10 burkar fraska för en del år sedan alla läckte (Ö&B) blev galen, fick pengarna tillbaka. jag har snackat om detta på en tidigare tråd för några veckor sedan, den handlade om just konservering.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.