0 277 visningar

14 svar

Inte så vanliga

Irene A

24 okt 2007 kl. 20:59

Mera att gissa på!
Den sista är en rätt liten svamp, ett par cm bred bara.

0

Irene A

24 okt 2007 kl. 20:59

För bråttom..

0

Ola H

24 okt 2007 kl. 21:04

Snacka om glesa skivor på 3:an. Skarpa bilder!

0

Daniel Persson

24 okt 2007 kl. 21:09

Vågar mig på att gissa på 1:an: Rosentrattskivling… Har sett den i ett tidigare inlägg här.

0

Irene A

24 okt 2007 kl. 22:16

Rosentrattskivling stämmer - de två som är kvar är nog svårare (båda funna i lövängar på Gotland).

0

"JAS"

24 okt 2007 kl. 22:38

Såoarkskivling och Rauktrattling?
Nej skämt och sidor ingen aning. Men fina bilder i alla fall.

0

Facit

Irene A

26 okt 2007 kl. 09:57

De sista här var tydligen alldeles för svåra.
2. lövängsspindling, Cortinarius cagei
3. stinklerskivling, Camarophyllopsis foetens

Kompenserar med en art som är vanlig (fast med ett lite ovanligt utseende):

0

Mattias Andersson

26 okt 2007 kl. 12:04

Om det är den art som jag tror att det är så är den högst variabel i färg och form, så man kan fråga sig vad som är ett ovanligt utseende i detta fall…

0

Irene A

26 okt 2007 kl. 13:55

Då tror jag att det är den art du tror :-)

0

Facit

Ola H

26 okt 2007 kl. 14:39

prickmusseron kanske?

0

Facit

Irene A

26 okt 2007 kl. 14:58

En musseron är det, men varken prick- eller dropp-.

0

Facit

Michael Krikorev

26 okt 2007 kl. 15:14

Om svampen på Irenes senast inlagda bild det är den jag också tror att det är :-) så håller jag med om att den måste vara en av de mest varabla musseronerna vi har. Den kan nästan se ut hur som helst. Hattfärgen kan variera från vitaktig till svart och det finns en hel del varieteter beskrivna. Bifogar ett par bilder av vad jag tror är samma art.

0

Facit

Hans Myhre

26 okt 2007 kl. 23:18

Tror samma sak som Mathias om musseronen, mycket variabel.

0

Facit

Mikael R

27 okt 2007 kl. 08:48

Ska vi slå till med såpmusseron.

0

Facit

Irene A

27 okt 2007 kl. 09:44

Bra förslag, visst är det såpmusseron!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone