0 1840 visningar

23 svar

tryffelolja?

"JAS"

24 okt 2007 kl. 23:06

Har någon av er köpt tryffelolja? den brukar kallas för vit tryffelolja. Har alltid varit skepptisk till denna och lite andra suspekta produkter. Hörde på radio idag (P1) om bla. denna produkt. Det går överhuvudettaget inte att framställa tryffelolja det är en ren bluff, fy f-n. för dessa våra “livsmedelsproducenter” så mycket bluff så mycket skit de påhyvlar oss, ännu ett ämne att ta upp.

0

"JAS"

24 okt 2007 kl. 23:48

0

Enelie, Linköping

25 okt 2007 kl. 01:16

Jag hörde också inslaget på P1 idag.

Jag har aldrig reflekterat över tryffelolja men det var ju nästan ännu värre med s.k. light saft.
Jag tror att de sa att den enda naturliga ingrediens som fanns i den var vatten.

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 09:07

Kravmärket har sina brister men det är ett steg i rätt riktning. Jag köper bl.a. kravmärkt mjölk, inte för att jag tror att den är så mycket bättre utan för att tala om för marknaden och mina medkonsumenter vilken inriktning framtida produkter ska ha.

Öppen o tydlig redovisning av produkten är a och o för att vi ska kunna välja rätt.
Bojkotta tryffeloljan o lightsaften!

0

buffy

25 okt 2007 kl. 10:00

Lightdrycker säljs aldrig under namnet lightsaft. Därför tycker jag inte att det är så fuskigt. Tryffeloljan är värre, särskilt den med den tryffelplockande farbrorn på etiketten.

0

"JAS"

25 okt 2007 kl. 12:54

Jag använder inga som helst lightprodukter, finner dessa helt onödiga och onatruliga och köper Kravmärkt så långt det går. Kolla innehållsförteckningen på de såkallade gräddersättningsprodukterna, man vill bara spy! Mer smör & grädde åt folket och ingen läsk till barnen.

0

Kravmärkt mjölk

Nina H, Sthlm norr

25 okt 2007 kl. 16:34

Men jag tror absolut på att den är bättre! Har läst eller hört någon undersökning betr. detta och ju mer naturliga ämnen det är i maten desto bättre, och fler, är näringsämnena i den. Och desto lättare atr krippen upp dem. Många frukter och grönsaker innehåller inte alls det vi tror nuförtiden, jordarna har blivit så urlakade av all konstgödsling att näringsvärdet minskat med upp en tredjedel eller t.o.m. hälften. Det här har vissa “miljömuppar” larmat om i årtionden utan att få gehör, men nu verkar den etablerade forskningen ge dem rätt i mycket.
Betr. tryffeloljan har jag köpt en flaska men tycker lukten är VÄLDIGT syntetisk så jag har haft mina dubier. Nu åker den ut! Har hittat tryffel på burk i Spanien till hyfsat pris.
Är idag mycket glad över att jag alltid varit så misstänksam mot halv- och helfabrikat. För att inte tala om alla sorters light-produkter. Tror på att aspartam är “livsfarligt”. Liksom glutamat.
Det enda som kommer in i mitt kök är fiskpanetter -att ha i nödfall. Barnen vill inte heller ha läsk längre utom i enstaka fall. (Julmust är ett måste!) Köper (nästan) aldrig chips eller annan skräp-mat. Känns jätteskönt att barnen är så medvetna. Där tror jag på att man kan ge sin barn en viktig sak på livets väg - medvetenheten om vad man stoppar i sig.

0

Stavfel

Nina H, Sthlm norr

25 okt 2007 kl. 16:36

Ursäkta
“Och desto lättare tar kroppen upp dem.” skall det naturligtvis stå.

0

Stavfel

"JAS"

27 okt 2007 kl. 00:04

Hos mig kommer det heller inte in halvfabrikat och så lite skräpmat som möjligt helst inget alls. Hemmagjord saft och vatten funkar jättebra hos oss. Håller fulständigt med dig om aspartam, det finns ju alternativ som hela tiden blir motarbetade av de Stora Livsmedelsproducenterna och ökända läsktillverkare. Visste du att färdiga köttbullar friteras i koister!!??. Vem f-n steker köttbullar i koister? Fy och usch. Mer närproducerad och naturlig mat vill vi nog alla ha men många verkar inte bry sig. Var på Willys idag och framför mig står en familj på 2 vux. 3 barn alla överviktiga och vagnen full med halvfabrikat och läsk, men varför?

0

Stavfel

Ola H

27 okt 2007 kl. 00:09

Vad är aspartam och koister?

0

Stavfel

buffy

27 okt 2007 kl. 00:16

Koister = oxtalg

0

Stavfel

Ola H

27 okt 2007 kl. 00:18

Tack Buffy

0

Aspartam

Norma nö skåne

27 okt 2007 kl. 08:26

Aspartam Ola är ett kemiskt tillverkat sötningsmedel. Först användes det till diabetiker, sen till allt och alla som light (kalorifritt)Du vet bantningshysterin som finns?.Vidare är det billigare att tillverka än socker så det är ju ännu ett argument för producenten. Men man vet inte idag hurdana skador vi får med stora intag av aspartam.I Japan är det förbjudet att använda, så  Cocacola har bytt till succlarose i sin lightläsk där.Bättre att dricka saft gjort på socker.

0

Aspartam

"JAS"

27 okt 2007 kl. 09:51

Något som är riktigt jävligt med Aspartam är att det inte är nedbrytbart så det stannar kvar i krettsloppet och det kan vi ju ana oss till vad det kommer att innebära. Jag tror ju inte på någon positiv inverkan i alla fall. Cocacola har lobbat som f-n för detta ämne i USA, tja vad säger man, Gör som jag, sedan 70 talet när Cocacola orsakade en av de största spädbarndödlighets fallen i Indiens historia så bojkottar jag deras produkter i den mån det nu är möjligt de äger ju så jäkla mycket idag så det går tyvärr inte att undvika deras produkter men man kan försöka.

0

Aspartam

buffy

27 okt 2007 kl. 13:01

Det finns ett naturlig kalorifritt sockerersättningsmedel, om ngn nu är intresserad eller diabetiker. Överdriven sockerkonsumtion är ju inte så bra heller för kroppen. Det finns i bladen hos en växt som heter Stevia och som man kan odla själv från frö. Jag har 4 plantor i köksfönstret som jag tar blad av till matlagning osv.

0

Aspartam

Sofia, Skåne

27 okt 2007 kl. 19:14

Jag är inte så påläst och kanske inte borde uttala mig, men aspartam består av två aminosyror och aminosyror är byggstenar i alla proteiner. Kan det verkligen vara så att det inte bryts ner av proteaser? Jag är den främsta anhängaren av KRAV-märkt mat och naturlig mat i största allmänhet, men just aspartam har jag inte reagerat så mycket på.

Det låter häftigt med en sådan Stevia planta Buffy. Är den svårodlad? Kan man ha den i kakor (jag är ett kakmonster)? :)

0

Stevia

"JAS"

27 okt 2007 kl. 19:51

Jag gjorde ett inlägg tidigare idag men det försvann eller vad som hände. Det handlade om en svens som bedriver ett projekt i Sydamerika där han försöker få igång en Steviaproduktion i stället för knarkodlig. Men han är motarbetat av de Stora levsmedelsproducenterna och andra klåpare. Här är en länk som handlar om Stevia. http://www.stevia.se/

0

Sofia, Skåne

27 okt 2007 kl. 20:15

Tack för länken, JAS. Mycket intressant.
Jag hoppas att du inte uppfattade mitt inlägg som kritik mot dig, JAS, för jag tycker att du är klok och förståndig och i de flesta fallen när jag läser dina inlägg, vill jag utbrista “precis så är det!”. :)

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 20:38

Nej fasiken heller Sofia, Skåne. Alla kan inte ha koll på allt och alla kan eller ska inte vara lika det vore ju urtrist och var och en får tycka och säga i stort sätt vad de vill bara man inte gör varandrea illa, en snyting kan man väl tåla men inte misshandel. vad långt det blev jag som bara skulle säga att det är helt OK. Och tack Sofia så mycket för att du gillar det jag skriver.

0

Sofia, Skåne

27 okt 2007 kl. 20:42

:)

Och förresten, jag kan inte ta ögonen ifrån din familj, ni är så söta!!!

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 23:32

Hej sofia, Nu får du lägga in en bild på dig. Du vet på vilken tråd eller hur. Kolla svampsoppetråden åxå. Tack, tack det är tur att jag har över 3m. i takhöjd.

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 23:35

Såg inte så noga på ditt tidigare inlägg är lite trött idag. Jo det lär faktiskt vara så att detta sötningsmedel inte är nedbrytbart, var en debatt om dessa saker både i TV och på P1 för ett tag sedan.

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 23:37

Och till dem som inte vet allt, typ som jag själv. Proteas är en grupp av enzym som bryter ner protein. Proteaser har många naturliga funktioner i alla organismers metabolism. Som exempel kan nämnas nedbrytning av proteinhaltig föda i samband med matspjälkning. Industriellt används proteaser till exempel i tvättmedel där de hjälper till med att bryta ned proteinhaltiga fläckar såsom av ägg, gräs och blod. Många bakterietyper, virus och parasiter använder även proteas för att överleva i värdorganismen.

0

Sofia, Skåne

28 okt 2007 kl. 00:06

Förlåt att jag svängde mig med fikonspråk. Jag kastade just ett öga på den medicinska databasen Medline och aspartam förefaller vara ett aktuellt ämne. Det finns km-vis med artiklar om det och bara på titlarna ser jag att åsikterna är delade. En del djurförsök visar negativa effekter. Men jag orkar inte plöja igenom det hela. Så det är som med allt annat, det finns två sidor av medaljen.

Min digitalkamera har faktiskt haverarat JAS, det är faktiskt sant, se tråden Bild på er. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone