Med tanke på svaren jag fick angående min skräck för ormar så gläder det mig att “JAS” gav mig respons att betrakta ormen som en positiv varelse i naturen. Men Nina H`s inlägg klarar jag mig utan.
Den damen borde tänka längre än vad näsan räcker, man behöver inte vara spydig för att tillrättavisa någon. 1979 dog min 11-åriga bror efter att ha trampat ner i ett huggormsbo. Rädsla och Respekt är på sin plats. Tack än en gång “JAS”
Naturen bör behandlas med respekt, ja. Och tänka på var man sätter fötterna. Att trampa i ett huggormsbo låter ohyggligt. Försöker att för min inre syn inte se förloppet… Beklagar din brors bortgång.
Inte ormar men väl jordgetingar fick jag en attack av i unga år. Gick i en slänt och trampade rakt ned i ett av deras bohål. Foten försvann djupt ned och fick dra och stöta för att få upp den igen. Getingarna var förstås efter mig och stick på rygg, i huvud och på armar trots att jag sprang därifrån… Inte så kul direkt. 15 stick totalt. Det var grejer det.
Carina.
Jag tror inte att Nina H menade illa med sitt inlägg, de finns många som är rädda för ormar fast de kanske aldrig sett någon. Ja de får rysningar bara av att se en bild av dem.
Hon / vi, visste ju inte vilken tragisk upplevelse du hade i bagaget och då är det förståligt att du känner skräck inför dem.
Huggormar går fakiskt an, men jag har rena spindelfobin, kan nästan få panik när jag kör huvudet rätt igenom ett stort spindelnät i skogen, (erkänner förläget min belägenhet), förklaringen ligger i att jag blev rejält skrämd som liten.. inte kul, men inte mycket att göra år, man får lära sig leva med det…
Den här länken kanske kan vara till hjälp för de som har fobi för ormar, spindlar eller dylikt.
http://web4health.info/sv/answers/phobia-treat-snake.htm
Jag menade absolut inte att vara spydig!! Det är inte min stil.
Jag är hela tiden rädd för ormar, fästingar, fula gubbar och tyvärr nuförtiden lösa hundar som jag inte känner.
Vad jag menar är att alla hela tiden måste vara medvetna om detta när man är ute, det är rena överlevnadsinstinkten. Det är ju annars det kan bli farligt.
Vad är skillnad nu och innan du såg rapporten?
Men å andra sidan om du har sådan fobi - varför inte söka hjälp, det finns väldigt bra sådan. Tror t.o.m man kan få via webben. Synd om du skall känna dig begränsad av detta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.