0 979 visningar

4 svar

Grå musseron, igen

Lena M

25 okt 2007 kl. 08:25

Vet av tidigare inlägg att de är svåra att artbestämma, men tidigare har jag hittat gråa musseroner med tall, de här växte efter vägkanten under gamla granar.
Är det olika arter med tall / gran och någon som har en aning om vilken art det här är ?
Smak ock doft ingen utpräglad.

0

Irene A

25 okt 2007 kl. 09:26

Det där kallar jag jordmusseron, Tricholoma terreum. Det är den arten som Bo Nylén kallar gråmusseron i sin bok.
Det finns både tallbarr och en tallkotte på bilden, så jag utgår ifrån att det finns tall tillräckligt nära växtplatsen.

0

Lena M

25 okt 2007 kl. 09:40

Nja jag vet inte de presis, om tall alltså. Längre upp, där skogen glesnar finns lite tall annars är det gamla granar hela vägen.
En liten kj stod där också och många större förstörda fanns och det var igår jag såg dem.
Tack för hjälpen !

0

Hans Myhre

25 okt 2007 kl. 10:38

Irene har rett , det er Grå jordmussoron.

0

Irene A

26 okt 2007 kl. 09:42

Om någon skulle försöka sig på att reda ut komplexet kring de grå musseronerna, tror jag att resultatet blir lika många gråa hår som svamparna har.
Nu tänkte jag bara försöka förklara en del av svårigheterna.

DNA-analyser av olika kollekter av “gråmusseroner” med lite varierande utseende, har gett resultatet att det finns skillnader i DNA, men inte så tydliga att det har gått att urskilja distinkta arter. De har helt enkelt varierat från mycel till mycel. Därför accepterar man tills vidare att de får variera, men ofta kallar man dessa former Tricholoma terreum s.l. (sensu lato = i vid bemärkelse).

Musseronerna på din bild ser däremot ut som den typiska jordmusseronen, med blygrå, finludet trådig hatt och bleka skivor och fot, och så gott som kal fot. Avvikande former kan variera i fjällighet, färgtonen på hatten kan vara blekare eller lite brunare (i synnerhet på äldre ex), skivorna kan ha mer eller mindre grå ton, och lukten kan också variera.

Artgruppen anses strikt bunden till tall. Laboratorieförsök har visat att den även kan bilda mykorrhiza med gran, men den utvecklas mycket långsamt och näringsutbytet går trögt. Slutsatsen av det, blev att den faktiskt skulle kunna vegetera i symbios med gran, och även som ren saprofyt - osäkert däremot om den kan bilda fruktkroppar då.

Den nybeskrivna “borgsjömusseronen”
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2006_3_Borgsjomusseron%20tricholoma%20borgsjoense.pdf
tros växa med gran, och verkar höra till ett annat besvärligt musseronkomplex med gråaktigt fibriga/ulliga/fjälliga fötter, där man bl.a. hittar svartfjällig och fjällfotad musseron, och säkert fler obeskrivna arter även där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone