Har SJ (Statens järnvägar) bra svampställen;)? Har delat med mig många gånger av mina svampställen på så sätt att folk frågat om de kan få följa med ut och plocka. Kan tala om att man blir lite besviken när de senare talar om att de varit på “mina ställen” och skördat. Sedan att de hittat egna kanonställen och aldrig frågar om jag vill följa med gör inte saken bättre.
Så tråkigt att höra att det är på detta viset? Varför är vi så rädda om våra skogar att vi inte kan berätta åtminstone inom några mils avstånd!
Nog tycker jag att jag har läst om dom som följer varandra ut och plockar tillsammans ??? Eller?
Är det en svensk företeelse eller är vi människor såna?
Okey jag ger inte upp hoppet och tron på mänskligheten på grund av detta! Men visst vore det trevligt om erfarna svampplockare berättar för oss nybörjare var vi ska leta hur skogen ska se ut och ge lite tips, råd och rön!
Elsy!
Nog får du veta hur skogen ska se ut, men sedan är det stopp.
Jag har i år haft den stora lyckan att träffa på en van svampmänniska som tagit med mig på flera av sina ställen. De var helt nya för mig. I stället hjälper jag henne med annat. Det är ett givande och tagande.
I går fick en granne följa med mig och min kompis ut i skogen. Det var premiär för henne. När jag har en “ny plockare” med mig för första gången, så skänker jag den personen hela min skörd. För mig är det viktigt att den första gången ska bli en positiv upplevelse. Alla gör inte så, men för mig känns alldeles rätt och underbart att få glädja en medmänniska. Nästa år, Elsy, får du följa med mig ut i skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.