0 307 visningar

8 svar

Till SJ!

Elsy

25 okt 2007 kl. 09:15

Du har en liten undran från mig under Trattisar i Sverige!
Tjing

0

anitha

25 okt 2007 kl. 16:47

Elsy!
Du kommer aldrig att få svar från Sj, folk berättar inte om sina ställen. Det har du nog redan fått erfara.
Jag skulle också vilja få tips från sj, men gör mig ingen förhoppning.

0

Torkis

25 okt 2007 kl. 17:35

Har SJ (Statens järnvägar) bra svampställen;)? Har delat med mig många gånger av mina svampställen på så sätt att folk frågat om de kan få följa med ut och plocka. Kan tala om att man blir lite besviken när de senare talar om att de varit på “mina ställen” och skördat. Sedan att de hittat egna kanonställen och aldrig frågar om jag vill följa med gör inte saken bättre.

0

Torkis

Mulle

25 okt 2007 kl. 17:44

Vi har nog samma erfarenheter du och jag.

0

Torkis

Torkis

25 okt 2007 kl. 17:48

Visst är det lite sårande? Det korkade är ju att man (jag) går på samma nit gång på gång. Är man snäll, givmild och naiv så...

0

Elsy

25 okt 2007 kl. 18:24

Så tråkigt att höra att det är på detta viset? Varför är vi så rädda om våra skogar att vi inte kan berätta åtminstone inom några mils avstånd!
Nog tycker jag att jag har läst om dom som följer varandra ut och plockar tillsammans ??? Eller?
Är det en svensk företeelse eller är vi människor såna?
Okey jag ger inte upp hoppet och tron på mänskligheten på grund av detta! Men visst vore det trevligt om erfarna svampplockare berättar för oss nybörjare var vi ska leta hur skogen ska se ut och ge lite tips, råd och rön!

0

anitha

25 okt 2007 kl. 18:45

Elsy!
Nog får du veta hur skogen ska se ut, men sedan är det stopp.
Jag har i år haft den stora lyckan att träffa på en van svampmänniska som tagit med mig på flera av sina ställen. De var helt nya för mig. I stället hjälper jag henne med annat. Det är ett givande och tagande.

I går fick en granne följa med mig och min kompis ut i skogen. Det var premiär för henne. När jag har en “ny plockare” med mig för första gången, så skänker jag den personen hela min skörd. För mig är det viktigt att den första gången ska bli en positiv upplevelse. Alla gör inte så, men för mig känns alldeles rätt och underbart att få glädja en medmänniska. Nästa år, Elsy, får du följa med mig ut i skogen.

0

Elsy

25 okt 2007 kl. 18:55

Tack Anitha!
Jag följer dig gärna och jag hoppas att du kan följa mig till mitt smultronställe, du vet Goliat och sandsopp!

0

anitha

25 okt 2007 kl. 19:04

Elsy
Yes, vi planerar i vinter hur vi ska göra. Vi kan göra flera turer tillsammans. Det är bara ovilja och noll motivation som kan stoppa oss.
Jag hoppas verkligen att du får hitta lite mer trattisar innan denna säsong är helt över.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone