hittades på mossig och starkt kalkpåverkad mark. Enda trädslaget i närheten var tall (vad jag minns).
Luktade härsket, smak mild, sporer smala, upp till 3 my.
De största hattarna på bilden är ca 25 mm.
En annan art på samma lokal var en vaxing (något mindre än musseronen).
Jag har (provisoriska) namnförslag på båda, men vill gärna se om andra känner igen dem eller har några idéer.
Musseronen skulle kunna vara dvärgmusseron (Tricholoma inocybeoides), men jag tycker den kan vara svår att skilja från andra grå musseroner i litteraturen.
Den sista borde vara brun ängsvaxing (Hygrocybe colemanniana) eller den mörka färgvarieteten av vitvaxing som heter H. virginea var. ochraceopallida. Jag hade själv huvudbry med att skilja dem åt förra hösten då jag inventerade naturbetesmarker i Norrtälje. vitvaxingen ska ha smalare sporer men jag tycker inte att skillnaderna är speciellt tydliga eller lätta att avgöra.
Om det är någon musseron som borde heta T. inocybeoides, så är det den på bilden. Jag trodde själv att det var en av de otaliga trådingar som växte där, tills jag plockade upp en av dem.
Ett problem är att jag inte kan hitta någon bild som liknar den, utan hänvisas till T. argyraceum som anses vara en synonym, och enligt MycoBank har de även slagits ihop med gulnande musseron, T. scalpturatum.
Franska mykologer brukar vara duktiga på att hålla isär olika arter, så här finns många bra beskrivningar, t.ex. av dvärgmusseronen:
http://projet.aulnaies.free.fr/Florules/TRICHOLOMATALES.pdf
Vaxingar är hopplösa i mikroskop, tycker jag. De har så stor variation i ett och samma preparat att man nästan alltid kan hitta sporer som passar in på den art man vill att det ska vara.. Jag fick den till var. ochraceopallida, men har en känsla av att det inte finns någon skarp gräns mellan varieteterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.