0 610 visningar

41 svar

BOKTIPS!?

Geraldine Palm

25 okt 2007 kl. 13:02

Tänkte köpa mig en ny svampbok, de jag har innehåller inte så många arter. Är det någon här på FORUMET som kan ge mig något bra tips?

0

Jonnie

25 okt 2007 kl. 13:14

Japp!!
jag har en svampbok från Bonniers, den är i benfickeformat och rätt så tålig..
Edmund Garnweidner med svensk bearbetning av Stig Jacobsson, mycket bra bilder i svampens naturliga miljö  (414 arter) samt rätt mycket kuriosa om svampgifter od..
Kan jag varmt rekommendera.. 
(om den nu finns att få tag på längre, den har några år på nacken)

0

Tina N Kolsva

25 okt 2007 kl. 13:18

Nanna na nanna.
Nya svampboken med Pelle Holmberg o Hans Marklund

0

lilla my

25 okt 2007 kl. 13:23

Kan rekommendera en författare som heter Bo Nylén, han kan en del! Har en tjock bok hemma som jag aldrig minns namnet på, men den erbjuder god läsning med bra bilder och artbeskrivningar hela vintern, när man hinner plugga litet efter säsongen eller snarare inför nästa säsong….

Bon appetit!

0

Geraldine Palm

25 okt 2007 kl. 13:29

Har Bo Nyléns SVAMPAR I SKOG OCH MARK. Kan det vara Svampar i Norden och Europa eller Våra matsvampar du har hemma i bokhyllan lilla my?

0

lilla my

25 okt 2007 kl. 15:52

Jo, om den är jättetjock så är det säkert den, Geraldine. Den är jättebra, innehåller inte bara uppslagsdel utan också en massa omkringfakta om växtzoner, analysmetoder med mera. Jag fick den av min väninna, efter att ha stoppat hennes frys full med kantareller en sensommar…. undrar fortfarande om det var för att uppmuntra mig att fortsätta, eller för att hon ville att jag skulle komma med fler olika sorter för variationens skull;)

0

lilla my

25 okt 2007 kl. 15:53

Ska kolla titeln till imorrn, vilken det är…

0

Affe Nv Skåne

26 okt 2007 kl. 00:20

Följande 4 boktips:
Svengunnar Ryman & Ingmar Holmåsen-Svampar en fälthandbok
Bo Nylèn-Svampar i norden och Europa
Marcel Bon-Svampar en fälthandbok
Sist men absolut inte minst:
Pelle Holmberg & Hans Marklund-Nya svampboken

Svampar av Marcel Bon lämpar sig bra som fälthandbok, mäter c:a 19*11,5*2 cm

Tillycka med bokköpet/n

0

Affe

Geraldine Palm

26 okt 2007 kl. 00:32

Tack, har fått tips tidigare idag(igår) om Nya Svampboken. Den första du nämnde Svampar en fälthandbok, har du den? Det lackar ju mot jul snart…de man inte köper själv kan man ju önska sig i julklapp kanske, om man varit snäll..Tack för tips, hoppas på flera!!

Har ni “stjärnor några tips?

0

Tina N Kolsva

Göran H

26 okt 2007 kl. 01:02

Så här ser min “Nya svampboken” ut. Har du en nyare variant än jag? Min köptes i våras hos adlibris. Beträffande Geraldines fråga, oavsett ev. skillnader är boken “skitbra”

ps. undrar hur begripligt detta blev 01:00 och fulltankad. ds.

0

Geraldine

Affe Nv Skåne

26 okt 2007 kl. 01:16

Har dom 4 böckerna (och en hel drös till), och använder dom ganska flitigt.

0

Norstedts Stora Svampbok

Bengt Sandh

26 okt 2007 kl. 01:39

Den här boken använder jag när jag söker lite djupare. Den är visserligen från 80-talet men här finns MASSOR med bilder på svampar som inte finns i andra böcker. Hela boken är en orgie i bilder. Den använde jag och mina elever när jag hade svampkurser på 80-90-talet.

Norstedt’s förlag, Roger Phillips, Stig Jacobsson.

0

Gittan

26 okt 2007 kl. 18:19

Jag har hört att Bert Karlsson ska komma ut med en svampbok - det kanske kunde va nåt!

0

Geraldine Palm

27 okt 2007 kl. 00:47

Tack för alla svar! Synd att man inte fick nåot boktips från en*. Ska investera i Nya Svamboken, Rymans fälthandbok och Bengt Sandhs tips Norstdts Stora Svampboken. Har kollat in CDON:s sida, bra priser..=bra böcker;)

0

Michael Krikorev

27 okt 2007 kl. 07:47

Hej Geraldine!
De bästa tipsen har du redan fått av andra här på svampforumet. Rymans “Svampar - en fälthandbok” är den klassiska svampbibeln och ett måste för den som är intresserad av svampar utöver matsvampar. Bo Nyléns tjocka bok Svampar i Norden är ett bra komplement med bilder på många arter.

Är du uteslutande intresserad av matsvamp ska du definitivt ha “Nya Svampboken” av Pelle Holmberg och Hans Marklund som tar upp 100 bra matsvampar och deras vanligaste förväxlingssvampar.

Generellt kan man säga att ju fler svampböcker du har desto bättre. När man försöker bilda sig en uppfattning om hur en art kan se ut i verkligheten behöver man se bilder från flera källor om man ska få ett hum om arternas variationsbredd.

0

Geraldine Palm

27 okt 2007 kl. 14:18

Tack*!

0

Affe Nv Skåne

27 okt 2007 kl. 19:58

För att ge ett tips till som då givetvis gynnar Svampguidens skapare och drivkraft så är det: Bästa matsvamparna skriven av ingen mindre än:Michael Krikorev.

Är väl också en klart godkänd bok för matsvampsplockaren.
Eller vad säger författaren?
Det är ok om du gör reklam för din egen bok tycker jag…

0

Enelie, Linköping

27 okt 2007 kl. 23:59

En mycket trevlig bok som har kommit ut i år är Pelle Holmbergs bok om svampar.
Den är inget uppslagsverk men bra att ha med ut. Den innehåller också lite grunder i svampkännedom. Bra bilder, tack Michael K.
(bifogar bild.)

Liten kommentar:
Bo Nylén “Svampar i norden” trivs jag bäst med. Kanske för att den även tar upp lukt och smak på svampar.
Ryman/Holmåsen “Svampar en fälthandbok” känns som ett bra komplement.

0

"JAS"

28 okt 2007 kl. 00:01

Bra tipps på ett riktigt bra uppslagsverk vore på sin plats, någon av* som har ett förslag?

0

Irene A

28 okt 2007 kl. 09:42

Vet inte riktigt vad du menar med uppslagsverk, “JAS”? Vi har ju hela den stora webben att “googla” i, ingenting i bokform kan komma i närheten..

Det närmaste jag känner till som liknar ett uppslagsverk, är t.ex. Artdatabankens ekologiska katalog
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp
Där finns info om hur och var de olika arterna växer.
Den finns i bokform också, men är snart 10 år gammal, så det borde väl komma en uppdatering snart.

Sen finns Nordic Macromycetes, där man med vilja och beslutsamhet ska kunna använda sig av bestämningsnycklarna och söka sig fram till rätt art.
Volym 2 som innehåller skivlingar och soppar, ska komma i en ny upplaga senast i vår, och det har utlovats att den ska innehålla samtliga arter som är kända från Norden (tro’t den som vill..).
Den ges ut på engelska och innehåller inga bilder av svampar.

0

Geraldine Vällingby

30 nov 2007 kl. 15:46

Tack, än en gång alla svampmänniskor här på FORUMET, idag kom 2 svampböcker med posten, som jag beställt tack vare era bra tips.

0

klas jaederfeldt

30 nov 2007 kl. 16:19

På icaförlaget kommer det en bok i april som heter SVAMPBOKEN, den har jag jobbat med länge

0

Kristina i Lund

30 nov 2007 kl. 16:44

Vilket passande namn! ;)

0

Kapten Hammock

30 nov 2007 kl. 21:36

Ryman/Holmåsens fullständiga titel är ju faktiskt “Svampar - en fälthandbok”, men jag är skeptisk. Åtminstone om man försöker följa nycklarna. Man hinner på sin höjd två-tre steg innan det börjar hojtas om moderniteter som “mikroskop” och “Meltzers reagens”. Vet inte hur det är med er andra, men inte tusan släpar jag med mig så‘nt ut i fält! Det känns som om kaffetermosen liger ett snäpp högre i prioritet…
Vill man ha den perfekta svampboken för ens egna behov får man nog göra den själv. För egen del skulle jag vara väldigt nöjd om herrarne Holmberg/Marklund ville ta ett kliv från sina, i och för sig utmärkta, “Lilla Svampboken” och “Nya Svampboken”, och ge sig i kast med mastodontprojektet “Stora svampboken”.
För övrigt kan jag slå ett slag för en dansk bok vid namn “Svamperiget” av Jens H. Petersen. (Jodå, det går, det är betydligt lättare att förstå danska i skrift än i tal.) Den är definitivt ingen bok för artbestämning, recept eller läckra bilder på rågade svampkorgar i motljus, men den ger en rätt bra bild av vad svampar är för nå‘t. (Eller gör den det? Själv blir jag stundtals en smula förvirrad av den. Särskilt om man kombinerar den med att smågoogla lite emellanåt…)

0

Kapten Hammock

30 nov 2007 kl. 21:40

Hur är det förresten med Nationalnyckeln? På hemsidan verkar det som om cortinarius får inleda nå‘n gång runt 2010. Är det nå‘n av våra asterisker eller övriga besökare som är inblandad och kan berätta?

0

Irene A

30 nov 2007 kl. 22:10

Jag skulle bli mycket förvånad om inte gänget bakom Cortinarius Flora Photographica (Brandrud, T.E., Lindström, H., Marklund, H., Melot, J. & Muskos, S.) kommer att få medverka till Nationalnyckelns avsnitt om spindlingar. Material till en inledande del har de ju redan.
Cortinariusflorans fyra första delar kom ut 89, 92, 94 och 98, men sen väntar vi fortfarande på del 5..

http://www.cortinarius.com/CFP/sample.html

0

Kapten Hammock

30 nov 2007 kl. 22:19

Verkar lovande i så fall! Vet du om bilden är tagen av Marklund? Vet inte varför, men stilen känns bekant.

0

Irene A

30 nov 2007 kl. 22:22

Jodå, alla illustrationer i Cortinariusfloran är Marklunds.

0

Jan A, Uppsala

30 nov 2007 kl. 22:31

Ett helt annat boktips: Riksmuseet säljer ut Klas Jaederfeldts “Tickboken” för 100 kr. (Men man kallar honom Claes!)
Se:
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/butik.267.html
Begränsat antal säger man; jag har inte frågat för jag köpte den av Klas en gång i tiden.

0

Kapten Hammock

30 nov 2007 kl. 22:51

Åhoj Irene! Nu blir jag nästan lyrisk! Tyder på god smak hos kommittén eller vad di är för ena brohuggare som väljer illustratörer. För min del känns Hans Marklund som världens främste svampfotograf när det gäller den typen av studioshots. Många duktiga här på forumet oxå, inklusive du själv. Fast här blir det ju mest livebilder. Inte riktigt jämförbart. Fast inte mindre betydelsefullt. Hade iaf inte vågat provsmaka vare sig frostvaxing eller nejlikbroskskivling utan H.M.‘s bilder. Förmodligen har han rett ut fler tveksamheter än jag minns. Troligen har han skapat lika många. Fast då brukar man få svaret här. Äsch, det är som vanligt: alla är lika viktiga!

0

klas jaederfeldt

1 dec 2007 kl. 11:15

riksmuseet har nog många böcker de köpte in 500 ex , jag trodde att de skulle delau till personalen men icke, dom skulle säljas i shopen, där folk på sin höjd köper en plastdinosaurie till sina barn, så jag gissa att de åtminstonde sitter där med ca 300 ex.

0

Irene A

2 dec 2007 kl. 11:26

Nästa “måstebok” för min del är Nordic Macromycetes vol.2, som ska komma ut i en ny upplaga snart. Det senaste jag har hört om utgivningen är februari 2008.

0

Norstedts Stora Svampbok

GretheF Skåne

2 dec 2007 kl. 12:12

Jag har den boken och just som du säger där är masvis med svamp jag anners inte hitter i mine andre böcker , dom jag har är för gamla kom jag på i går då jag skulde se hur många jag har det blev till 8 styck.

0

Jonnie!

Geraldine Vällingby

2 dec 2007 kl. 23:59

Den boken du rek finns att köpa på CDON för 89 kr såg jag nu i kväll. Jag tror att jag ska slå till på den oxå.

0

Geraldine!

Elisabeth Jansson

3 dec 2007 kl. 17:21

Hej!
Jag har den boken också  men tycker att Nylens Svampar i Norden Och Europa är bättre bilderna framförallt och texten,lite dyrare och lite tjockare,det har blivit att jag kollar i Nylens bok först för han har många udda svampar,jag har de flesta andra med!

0

buffy

3 dec 2007 kl. 19:21

Jag har “Nya Svampboken” av Pelle Holmberg och Hans Marklund i handskfacket i bilen. Då kan man göra en “grovexaminering” innan man far hem från skogen. Hemma tycker jag att Svampguiden är oslagbar, särsk. om man kompletterar med bildsök på Google.

0

buffy & elisabeth j

Geraldine Vällingby

3 dec 2007 kl. 19:47

Jag har köpt “Nya svampboken” och Rymans “Svampar en fälthandbok”, kom förra veckan med posten, mycket kul att se på, särskilt fälthanboken, gick igenom hela boken i lö kväll, sida för sida. Tänkte önska mej Norstedts “Stora svampboken” och Nylens “Svampar i Norden” i julklapp av mina nära och kära.

0

Nylén, slut?

Enelie, Linköping

3 dec 2007 kl. 20:08

Jag kollade Nylén i bokhandeln för ett tag sedan och de sa att den var slut på förlaget.
Den kanske går att köpa på nätet?
Jag har inte kollat upp det än.

0

Nylén, slut?

Geraldine, Vällingby

3 dec 2007 kl. 20:20

Hej Enelie! Kollade upp det, finns på CDON för 209 kr, rek.pris 338 kr, desutom har dom fraktfritt fram till jul:)

0

Elisabeth Jansson

3 dec 2007 kl. 20:24

Här kommer en länk som visar olika svampböcker!

http://194.165.231.32/hemma/mossnisse/f_svamp.html

En exklusiv svampbok som kommit i 6 delar är Pilze der Schweiz en bok kostar cirka 948 kronor med frakten! Finns på tyska,franska,engelska

http://wl21www373.webland.ch/v_myk.htm
Hoppas att länkarna fungerar!

0

Nylén, slut?

Enelie, Linköping

3 dec 2007 kl. 22:10

Tack för tipset.
Jag hade nästan bestämt mig för en annan.
Jag får fundera och det är jättebra att veta att den går att få tag på.

Jag var inne på ett antikvariat och kollade men där var det tunnsått.

En härlig färgklick på fotot!

0

Enelie, Linköping

3 dec 2007 kl. 22:11

Tack Elisabeth!

Jag har sparat länken. Det är så bra att kunna hitta allt på ett ställe.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone