0 404 visningar

21 svar

Några bilder vika arter?

"JAS"

25 okt 2007 kl. 15:25

Några bilder från förra veckan. Om ni vet vika de är så svara. Det är ju inga “artbilderbestämningsbilder” som ni förstår.

0

EG

25 okt 2007 kl. 16:46

Skönt att bara njuta av vackra bilder och slippa tänka

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 18:39

Hej Jas! “Röksling” kan inte uteslutas på de två första bilderna. Mönstret på fötterna tycker jag liknar de jag åt. 3:an är inte min avdelning artsmässigt men jag kan intyga att den är vacker.:)
Vinkeln på bild 2 ger fascination (kan man säga så), men jag tror att den varit ännu bättre utan direktsol.

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 18:43

Nu ska jag försöka briljera med en onödigt komplicerad fråga.
Lövet på bild 3, är det från en Alnus Glutinosa?

0

Irene A

25 okt 2007 kl. 20:56

Är det inte ett boklöv, precis som de i bakgrunden..?

0

Jan A

25 okt 2007 kl. 20:59

Inte alls komplicerat, Ola. Som Irene säger är det ett boklöv.  Om du vill kan jag skicka dig några klibbalsblad/-löv?

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 21:08

Du har säkert rätt Irene. Fagus sylvatica L.
Är inte så hemma på bok men gjorde en slagning på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/fagus/fagusyl.html och det ser väl ut att kunna stämma. Visserligen finns det något ludet med på boklövsbilden av Arne Anderberg men det är troligen för att det är ett yngre blad, alltså tidigare i växtperioden. Glutinosans blad ska förresten vara sågtandat vill jag minnas vid närmare eftertanke.

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 21:11

Behövs inte Jan. Syftet med frågan var mest att fiska efter intressen för trädslag eftersom jag är lite mer bevandrad där än i svampriket. Tack ändå.

0

"JAS"

25 okt 2007 kl. 21:15

Nja det skulle faktiskt mycket väl kunna vara Alnus incana då de växte alldeles i närheten, eftersom det är grönt och alen tillhör det trädsläkte som inte drar tillbaka klorofyllet på hösten då den nästan har ett överskott på tillgång till kväve då den produserar detta tillsamans med en bakterie som lever i symbios med alen på dess rötter. Nästan alla boklöv har fått höstfärger, så jag tror Ola har delvis rätt. Klibbalen har rundare blad.

0

Jan A

25 okt 2007 kl. 21:18

Ola, jag är också (mycket) bättre på träd och sånt än på svamp!

0

"JAS"

25 okt 2007 kl. 21:24

Du kan väl få som du vill då Ola. Här är 2 till på samma svamp som i 2an.

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 21:32

Nämen va kul. Det var just detta jag hoppades på med min vinkling i tråden. Mina skolkunskaper i ämnet vaknar långsamt ur en lång dvala när jag läser dina rader JAS. Jag är imponerad av att du har även denna sträng på din lyra. Säkert finns det fler i detta forum som är bevandrade i detta men hos den breda allmänheten finns det inte många som man kan ventilera dylikt med. En liten korrigering - jag fick lära mig att den symbios du nämner på något vis frigjorde markkväve. Alltså inget direkt producerande kemilab hos alen.
Nu ska jag kolla ett Incana-blad på naturhistoriska.

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 21:34

Jan A. Kul! Då kanske vi har något mer än svamp att prata om också då.

0

o

25 okt 2007 kl. 21:36

Härlig bild JAS. Där skulle jag vilja ligga i mossan under hattarna å lyssna på fåglarna.

0

"JAS"

25 okt 2007 kl. 21:37

Nja igen. Alens rötter i symbios med vissa bakterier gör det möjligt för alen att ta upp luftens fria kväve som i sin tur leder till ett litet överskott i marken då löven svarta som natten till slut hamnar där och då skapar en kväverik mylla.

0

Ola H

25 okt 2007 kl. 21:42

Så var det nog.
Får inte ihop bildjämförelsen riktigt med Incana, men det kan vara för att man inte ser så mycket av bladkanten på din bild.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betula/alnus/alnuinc5.jpg

0

"JAS"

25 okt 2007 kl. 22:22

Ola, igentligen är jag markbyggare (trädgårdsanläggare) 3 generationen men la av för 10 år sedan, kroppen höll inte, jag höll på med mycket stenarbeten de sissta åren och det tär. Som hobby höll jag på med medicinalväxter i många år.

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 10:41

Ingen som vet vad det är för svamp, åtminstonde fingersvampen?

0

Irene A

27 okt 2007 kl. 11:18

Den ser ut som grå fingersvamp, Clavulina cinerea.
Det råder delade meningar om den ska betraktas som egen art eller inte. Ofta har delar av dem (nära fotbasen) vita, fransade grentoppar, och sådana exemplar tolkas som deformerade kamfingersvampar, Clavulina cristata.

0

"JAS"

27 okt 2007 kl. 11:29

Tack för det Irene A.

0

Några bilder vika arter?/Ola H

buffy

27 okt 2007 kl. 15:26

I torsdags hittade jag lite trattkantareller invid några “underliga” små ekar mitt inne i ett tätt grane. Där växte också fläder. Ekarna såg mest ut som hasselbuskar men hade löv kvar i topparna och det fanns eklöv på marken, vet du (eller ngn annan) kanske vad det är för träd? Bilden tog jag mest för trattkantarellernas skull, men man ser lite av trädet/busken.

0

Några bilder vika arter?/Ola H

"JAS"

28 okt 2007 kl. 00:12

Småek blir ofta betad av hjort och älg och kan bli riktiga hien alltså buskaktiga sen är det ju så att Ekens knotighet uppstår pågrundav att topparna fryser på vintern och ett sidoskott fortsätter som toppskott på våren!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone