Hej Jas! “Röksling” kan inte uteslutas på de två första bilderna. Mönstret på fötterna tycker jag liknar de jag åt. 3:an är inte min avdelning artsmässigt men jag kan intyga att den är vacker.:)
Vinkeln på bild 2 ger fascination (kan man säga så), men jag tror att den varit ännu bättre utan direktsol.
Du har säkert rätt Irene. Fagus sylvatica L.
Är inte så hemma på bok men gjorde en slagning på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/fagus/fagusyl.html och det ser väl ut att kunna stämma. Visserligen finns det något ludet med på boklövsbilden av Arne Anderberg men det är troligen för att det är ett yngre blad, alltså tidigare i växtperioden. Glutinosans blad ska förresten vara sågtandat vill jag minnas vid närmare eftertanke.
Nja det skulle faktiskt mycket väl kunna vara Alnus incana då de växte alldeles i närheten, eftersom det är grönt och alen tillhör det trädsläkte som inte drar tillbaka klorofyllet på hösten då den nästan har ett överskott på tillgång till kväve då den produserar detta tillsamans med en bakterie som lever i symbios med alen på dess rötter. Nästan alla boklöv har fått höstfärger, så jag tror Ola har delvis rätt. Klibbalen har rundare blad.
Nämen va kul. Det var just detta jag hoppades på med min vinkling i tråden. Mina skolkunskaper i ämnet vaknar långsamt ur en lång dvala när jag läser dina rader JAS. Jag är imponerad av att du har även denna sträng på din lyra. Säkert finns det fler i detta forum som är bevandrade i detta men hos den breda allmänheten finns det inte många som man kan ventilera dylikt med. En liten korrigering - jag fick lära mig att den symbios du nämner på något vis frigjorde markkväve. Alltså inget direkt producerande kemilab hos alen.
Nu ska jag kolla ett Incana-blad på naturhistoriska.
Så var det nog.
Får inte ihop bildjämförelsen riktigt med Incana, men det kan vara för att man inte ser så mycket av bladkanten på din bild.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betula/alnus/alnuinc5.jpg
Den ser ut som grå fingersvamp, Clavulina cinerea.
Det råder delade meningar om den ska betraktas som egen art eller inte. Ofta har delar av dem (nära fotbasen) vita, fransade grentoppar, och sådana exemplar tolkas som deformerade kamfingersvampar, Clavulina cristata.
I torsdags hittade jag lite trattkantareller invid några “underliga” små ekar mitt inne i ett tätt grane. Där växte också fläder. Ekarna såg mest ut som hasselbuskar men hade löv kvar i topparna och det fanns eklöv på marken, vet du (eller ngn annan) kanske vad det är för träd? Bilden tog jag mest för trattkantarellernas skull, men man ser lite av trädet/busken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.