0 541 visningar

12 svar

Prickig musseron - ID, tack!

Salasias

25 okt 2007 kl. 17:43

Efter fyra timmar i skogen hittade jag en liter frusna trattkantareller. Inget mer, utom denna på bilderna.
Den växte i öppen blandbarrskog, på en mosstuva. Enfärgad fot, rak, skivor tvärt urnupna, med samma färg som foten, off-white. Ovansidan skinnaktig, inte särskilt slemmig.
Doftar nyskurat brädgolv, färskt trä.
På hattens ovansida en ring av prickar, så jag kollade på prickmusseron, men det stämmer inte.
Något förslag?

0

Michael Krikorev

25 okt 2007 kl. 17:46

Kan vara droppmusseron (Tricholoma pessundatum), den får ofta droppfläckar i en cirkel ut mot hattkanten.

0

Salasias

25 okt 2007 kl. 18:09

Tja, jag kan nog köpa det, men så mörk och slemmig som de bilder jag hittar på Google är den inte. Och inga som helst fläckar på skivorna är det.
Något att äta?

0

Hans v E

25 okt 2007 kl. 18:11

Är hatten brun eller röd i verkligheten?

0

Hans Myhre

25 okt 2007 kl. 18:12

Det er Droppmusseron.

0

Hatten är..

Salasias

25 okt 2007 kl. 18:38

..brun som läder. Och känns som läder. Den större hatten är 15 cm i diameter.

0

Hatten är..

Hans v E

25 okt 2007 kl. 19:52

Ja då så. Det är alltså totalt fel färgtemperatur på bilden. Jag var övertygad om att det var en kremla först.

0

Fast, näää...

Salasias

25 okt 2007 kl. 20:03

Färgerna på bilderna stämmer rätt bra med originalet som ligger här bredvid mig. Men det kanske inte är rätt att säga att den är brun, men rödbrun då.
Det är ingen kremla. Foten trådar sig lite.

0

Fast, näää...

Ola H

25 okt 2007 kl. 20:10

Salasias, min skärm visar en färgtemperatur som väl överenstämmer med din beskrivning “läderbrun”.

Hans v E, kan det vara så att din skärm återger för mycket färg? Jag har noterat dina kommentarer vid flera tillfällen angående färger.

0

Fast, näää...

Hans v E

25 okt 2007 kl. 20:54

Ni har rätt! Det är mitt färgseende som är defekt. Jag tycker nämligen hatten är orangeröd med brun ton! Men min kollega på jobbet som sitter bredvid håller med er om brun.

0

Och vad...

Salasias

25 okt 2007 kl. 21:20

..blev svaret då? Om den är brun?
Inget ätbart antar jag…

0

Och vad...

Irene A

25 okt 2007 kl. 22:08

Droppmusseron blir det i alla fall - och den är giftig.

0

Tack..

Salasias

25 okt 2007 kl. 22:34

..och den luktar trä som sagt.
Men då har jag lärt mig något nytt igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone